Generasjonen som mistet håpet


Ved å følge sin unge hovedperson gjennom seks år tegner dokumentaren Amal også et portrett av Egypt i en periode preget av dramatiske omveltninger.

Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: alekshuser@gmail.com
Publisert: 2018-03-01
Amal

Mohamed Siam (Egypt/Libanon/Tyskland/Frankrike/Norge/Danmark/Qatar)

Mohamed Siams film Amal følger en egyptisk jente med samme navn som filmen gjennom seks år, i en periode hvor både Amal selv og landet hennes befinner seg i en stadig omskiftende brytningstid.

Vi introduseres for Amal som femtenåring i 2012. På dette tidspunktet er hun en tøff «guttejente» kledd i hettegenser, som har innsett at det kan være lettere å bli mistatt for å være gutt blant de unge opprørerne i Egypt. Hun er i hissig opposisjon til politi og styresmakter, og truer sin mor med å bryte kontakten med henne dersom hun stemmer på den militære kandidaten under det forestående valget.

Brutal behandling av politiet. Amals engasjement og raseri er ikke vanskelig å forstå. Hun er fortsatt sterkt preget av den brutale behandlingen hun fikk av politiet under protestene på Tahrirplassen i 2011, men også av at kjæresten hennes var blant dødsofrene under opptøyene på fotballstadionet i Port Said samme år.

For få år siden mistet hun dessuten faren sin, uten at filmen går spesifikt inn på hvordan han gikk bort. Farens videoopptak av Amals bursdagsfeiringer gjennom oppveksten fungerer som en slags kapittelinndelinger i dokumentaren – i tillegg til at disse sekvensene illustrerer at han stadig har en sentral posisjon i livet hennes.

Søkte en hooligan. Amal hadde æren av å åpne den 30. utgaven av den internasjonale dokumentarfilmfestivalen i Amsterdam (IDFA) i november. I april vises filmen, som er co-produsert av det norske selskapet Barentsfilm og støttet av Sørfond, på Arabiske Filmdager i Oslo.

Abonnement halvår kr 450

Etter den utbredte optimismen som kom med revolusjonen, tegner filmen et bilde av en ung generasjon med få muligheter og lite fremtidshåp.”

Da han møtte publikum i Amsterdam, fortalte den egyptiske regissøren at han opprinnelig så etter en mannlig karakter blant landets fotballhooligans å lage film om – og gjennom dette ville han tegne et bilde av Egypts oppvoksende generasjon. Mens han søkte i dette svært mannsdominerte miljøet, dukket Amal opp, og han innså at det var henne dokumentaren skulle handle om. Som regissøren selv påpekte i Amsterdam, er det stadig mangel på fortellinger om kvinner fra den arabiske delen av verden.

Portrett av Egypt. Det er imidlertid langt flere grunner til å lage dokumentar om Amal, som han i utgangspunktet hadde tenkt å følge i ett års tid. Hun er en karismatisk, viljesterk og likevel sårbar …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)