Én gang gaucho, alltid macho

The Centaur’s Nostalgia er et nærgående portrett av en livsstil på den argentinske landsbygda som er i ferd med å forsvinne.

Willemien w. Sanders
Sanders er kritiker, bosatt i Rotterdam.
Email: willemienwsanders@gmail.com
Publisert: 18.08.2017
The Centaur’s Nostalgia

Nicolás Torchinsky (Argentina)

Et eldre ektepar, Alba Rosa Díaz og Juan Armando Soria ifølge rulleteksten, lever i ingemannsland i Argentina; nærmere bestemt i Tucumán-provinsen i den nordlige delen av landet. Dagene deres er fylt av langsomme rutiner med uforanderlige dagligdagse gjøremål og minner fra en svunnen tid. Som seere blir vi introdusert til en verden temmelig fjern fra den de fleste av oss kjenner: et beskjedent husvære, aldri så lite rotete, i et nedbørfattig landskap. Busker, kaktuser, høydedrag i bakgrunnen. En nattehimmel så full av stjerner at du knapt vil tro den er virkelig. Geitene de holder, synes å være deres eneste selskap, og lydene fra de lekende dyrene bryter stillheten og ubevegeligheten. Brekingen er blitt et ustanselig lydbilde på dagtid, som akkompagnerer parets stillferdige liv, og særlig Albas.

Gaucho-liv. I en observerende og inderlig stil portretterer regissøren Nicolás Torchinsky disse menneskene og deres omgivelser med en ekstrem tålmodighet, der han streifer omkring huset og inne i det. Han etablerer personlighetene til sine protagonister gjennom bilder heller enn dialog. Gjenstander fra fortiden og hesterelaterte ting (en gaucho er en argentinsk cowboy) tilkjennegir Juans karakter, mens hjemlige gjøremål og gjenstander definerer Albas.

… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer