Full forsoning

Etter to års debatt ble det et positivt møte mellom lederne for Norges homofile og muslimer.

Ny Tid

Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter.
(Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Tirsdag 8. september ved lunsjtid troppet Shoaib Sultan opp i lokalene til Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH) på Majorstua i Oslo.

Etter to års mediedebatt, og etter et par ukers dialog i mediene, ble generalsekretæren i Islamsk Råd i Norge (IRN) tatt imot av LLH-leder Karen Pinholt. De stilte villig opp til bilder sammen, sammen med det flerfargede homoflagget. Tross møtet, dialogen og vennligheten presiserer de likevel:

− Vi ser ingen grunn til å komme med en fellesuttalelse, for det vil virke diktert av media, smiler Pinholt, mens Sultan nikker.

Pinholt byr på te. Shoaib Sultan takker høflig nei, da han markerer Ramadan med en måneds faste.

− Enkelte vil forsvare motstand mot homofile med religionsfrihet. Mener LLH at religiøse ikke har rett til å tro at homofil praksis er feil?

− Man har selvfølgelig rett til å tro hva man vil, sier Pinholt.

– Den personlige religionsfriheten er fundamental, men det blir problematisk når en tror at man kan innskrenke en annens frihet, på grunnlag av religionen sin. Og dødsstraff er helt uakseptabelt.

Sultan nikker bekreftende.

− Vi ønsker ikke dødsstraff for noen, og mener faktisk at homofile er likeverdige mennesker. Men det personlige valget er viktig. Det er mange ting jeg mener er galt, som for eksempel å drikke alkohol, men det er ikke dermed sagt at jeg går rundt og prøver å hindre folk i drikke det, forstår du? I det øyeblikket man begynner å presse en annen, har en gått for langt. Da handler det ikke lenger om religionsfrihet.

– Misforståelse

Konflikten mellom LLH og Islamsk Råd har versert i norske medier siden et møte i Skeivt Forums studentforening i november 2007. Da ble nestleder i Islamsk Råd, Asghar Ali, ikke vil ta klar avstand fra dødsstraff for homofile.

– Asghar Ali ble helt satt ut da han ble konfrontert med denne problematikken.Han ble spurt om dødsstraff i Iran og var ikke forberedt. Ettersom Islamsk Råd representerer mange medlemsorganisasjoner, er vi avhengig av å ha ryggdekning for alt vi tar stilling til offentlig, sier Sultan.

Da Islamsk Råd valgte å sende spørsmålet om dødsstraff videre til Det europeiske fatwarådet, vakte det oppsikt, kritikk og debatt. 9. august i år ble et homofilt par sparket ned på Grønland i Oslo. «Ønsker ikke dødsstraff for homofile» ble tittelen på et innlegg i Ny Tid 28. august, skrevet av Shoaib Sultan som svar på Ny Tids lederartikkel fra 21. august med tittelen «Islamsk råds homotabbe». I forrige ukes utgave sa både Skeiv Ungdom og LLH seg fornøyd med de nyeste presiseringene fra Sultan. Tirsdag møttes de altså på de homofiles og lesbiskes hovedkontor.

− Da vi sendte spørsmålet om dødsstraff til fatwarådet, var det etter et ønske om å løfte saken opp på et større nivå, og skape debatt og refleksjoner rundt den. I ettertid ser jeg at det kunne misforstås, innrømmer Sultan.

− Etter den voldelige episoden på Grønland i sommer, og lederen i Ny Tid, ble det naturlig for oss å å ta dette opp. Grunnen til at vi ikke har gjort det tidligere, er at vi ikke ønsker at våre standpunkter framstår som diktert av andre

Overfokus på religion

Karen Pinholt er lei av det hun kaller overfokusering på religion i spørsmål om homofili. Hun mener det i større grad dreier seg om kulturelle utfordringer.

− Det er typisk at vi i Vesten tror at det grunnleggende problemet ligger i religion. Jeg opplever derimot at medlemmer med flerkulturell bakgrunn aldri nevner ­religionen sin, når de forteller om fordommene de møter. Det er de patriarkalske tradisjonene i konservative miljøer som er grobunnen, mens religionen selvfølgelig kan bidra til å forsterke problemene.

Pinholt mener det viktigste er å kunne ha en konstruktiv dialog.

− Meningen er ikke nødvendigvis å bli enige. Nå som Islamsk Råd har tatt abvstand fra dødsstraff og anerkjenner at homofile har menneskeverd og krav på respekt, har vi et fundament slik at vi kan snakke sammen. Jeg er ikke først og fremst bekymret for muslimsk vold mot hvite homofile på gata, for det er ikke det største problemet for homofile i Norge. Men jeg er svært bekymret for homofile muslimers situasjon.

– Det vi ønsker å utfordre Islamsk Råd på nå, er om de vil ta opp homofili i moskeene. Vi vil oppfordre dem til å møte noen av våre mulimske medlemmer og forventer at de vil bli møtt med den respekten de er blitt lovet. Jeg må få lov til å skryte litt av Skeiv Ungdom. De er den eneste organisasjonen som mestrer mangfold 100 prosent. De har muslimer, kristne, døve og rullestolbrukere, og klarer å få alle til å føle at de hører til, sier Pinholt.

Med vissheten om at Skeiv Ungdom får flere og flere muslimske medlemmer, vil Sultan vurdere å møte dem til dialog.

− Før denne saken med LLH kom opp, hadde vi aldri opplevd homofile muslimer, sier han, før Pinholt skyter inn:

– I miljøer hvor det ikke er åpenhet rundt homofili, er det ikke synlig, men nå har vi gitt Islamsk Råd brillene. I mitt tilfelle hadde jeg med meg min jentekjæreste på mange familiemiddager, men flere skjønte først at jeg var lesbisk da jeg tydelig satte ord på det. Med homofili må man tro det, før man kan se det, forteller hun.

− Vi oppfordrer medlemsmoskeene til å sette homofili på dagsorden, for man må eksponeres for det for å kunne få i gang en diskusjon, avslutter Pinholt. ■

---
DEL