Frydefull reise i kunstens verden


KUNSTNERLIV: I Social Practices skildrer Chris Kraus livet til ulike kunstnere i en underfundig kollasj av selvbiografiske tekster. Boken handler like mye om henne selv som om kunstnerne som skildres.

Ciftci er journalist og skuespiller.
Email: info@ciftcipinar.com
Publisert: 2019-05-02
        Social Practices
Forfatter: Chris Kraus
Semiotext(e), USA

Med sine 26 essays utforsker den amerikanske forfatteren og filmskaperen Chris Kraus (f. 1955) livet til ulike kunstnere som arbeider innenfor ulike kunststiler som performance, fotografi og visuell kunst. Essayene fungerer som korte, kritiske biografier som beskriver hennes personlige erfaringer med kunsten og kunstneren. I tillegg inneholder boken transkripsjoner av samtalene hennes med kunstnerne som er representert, samt en sju år lang e-postutveksling med en rumensk kvinne som ønsker at Kraus skal skrive om denne i sin neste bok. Hun kjenner godt til Kraus’ selvbiografiske skrivestil og vil bli kjent via henne, noe  hun også får realisert med denne utgivelsen.

Med Social Practices poengterer Kraus at kunst kan være så mangt – i de fleste tilfeller et altoppslukende og sosialt livsprosjekt, derav tittelen.

Selvbiografisk livsprosjekt

Boken er et resultat av Kraus’ egen «sosiale praksis», som startet i strippeklubb-miljøet i New York på slutten av 1970-tallet. I essayet «Trick» i det første kapitlet «Personal Histories» beskriver hun hvordan hun som stripper lurer menn til å kjøpe champagne, på samme måte som kunstverdenen handler om lureri og det å forhandle seg fram til gevinster på en måte som gagner en selv. «Who can afford to play the long game, and who plays the short? […] Hustling, not in a pejorative sense, but as a necessary, tactical logistic.»

Kraus avdekker kunstneres brutale og vakre virkelighet.

I essayet «This is Chance» forteller hun så om et av sine egne kunstprosjekter: «The Chance Event: Three Days in the Desert». Dette kunstarrangementet, kuratert av henne selv, samlet framstående filosofer som Jean Baudrillard og kunstnere og poeter som Allucquére Rosanne Stone og Diane di Prima samt 600 deltakere for å diskutere mysteriet rundt «chance» (sjanse, tilfeldighet eller lykketreff på norsk) på Whiskey Pete’s Casino, midt i Nevada-ørkenen, i november 1996. Kraus oppsummerer arrangementet som en slags tredagers maratonfest: «Everyone made their own sense of what happened there, and at least one child was …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?
Abonnement halvår kr 450
       

Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)