Fra Svartehavets perle til politisk spillebrikke


Odessas internasjonale filmfestival ble naturlig nok preget av politiske temaer i år.

Poglajen er fast filmkritiker i Ny Tid, bosatt
Email: tina.poglajen@gmail.com
Publisert: 2018-11-01
Delta, Home Games
Regisør: Regissør Oleksandr Tetsjynskij Regissør Alisa Kovalenko
(Ukraina, Tyskland, Ukraina, Storbritannia)

En forfatter advarte en gang: Ikke reis til Odessa! Den søte duften av de blomstrende akasietrærne vil forføre deg, og ditt hjerte vil gå tapt for alltid.

Havnebyen på den solfylte kysten av Svartehavet – hvor jeg er blitt invitert på Odessas internasjonale filmfestival – har alltid vært kjent som kunstnernes by og har inspirert mange av Russlands fremste forfattere. Aleksandr Pusjkin ferdigstilte det andre kapitlet i sitt mesterverk Eugen Onegin her ,mens Nikolaj Gogol skrev brorparten av Døde sjeler i Odessa. Anton Tsjekhov skal også ha brukt halvparten av sin forfatterlønn på Odessas berømte iskrem. Det er vanskelig å ikke bli fascinert av Odessas rike historie, som går helt tilbake til tiden som gresk koloni i antikken via det russiske tsardømmet og til det senere Sovjetunionen. Den rike historien gjenspeiles i byens arkitektoniske detaljer – like eklektisk som befolkningen bestandig har vært.

I dag er bildet annerledes. …


Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn om du har abonnement.


Close
Logg inn


Abonnement kr 195 kvartal