Fra hjørnet

En grunn til å fly med SAS? Norwegian krever betaling i etterkant. SAS velger å dekke det selv. En aggressiv purring på «ubetalt flypassasjeravgift» er flyselskapet Norwegians strategi for å spare noen hundre tusen kroner: De sender regningen for den nye statlige flypassasjeravgiften i etterkant til kundene som allerede hadde kjøpt billetter før 1. juni, […]

John Y. Jones
Leder for Networkers North/South og Dag Hammarskiöld-programmet. (Styreleder i Ny Tid).

En grunn til å fly med SAS? Norwegian krever betaling i etterkant. SAS velger å dekke det selv.

En aggressiv purring på «ubetalt flypassasjeravgift» er flyselskapet Norwegians strategi for å spare noen hundre tusen kroner: De sender regningen for den nye statlige flypassasjeravgiften i etterkant til kundene som allerede hadde kjøpt billetter før 1. juni, men gjennomført reisen etter denne datoen. For sikkerhets skyld har Norwegians dataavdeling i etterkant lagt til melding om «ubetalt avgift» hvis kundene i dag skulle søke frem sine tidligere kjøpte billetter for å se hva som var avtalt da billettene ble kjøpt. Noen forbehold om mulig tilleggsbetaling var imidlertid aldri tatt av Norwegian da kjøpet ble inngått.

Thomas Iversen ved Forbrukerombudets kontor kan fortelle at Flyklagenemda i dag har tvisten til behandling, som en – av alle ting – «pilotsak» mellom uvillige kunder og selskapet. Det er litt for tidlig for ham å flagge hva han selv mener, siden kontoret er involvert i klagen. Men det er vel grunn til å tro at forbrukerne har en talsmann i Iversen.

Saken er altså ikke hvorvidt avgiften er riktig, men om det er mulig for en selger i etterkant av et salg å øke prisen på en solgt og forbrukt vare. Norwegian truer med et «purregebyr» på 1 euro ekstra på toppen av de 10 euroene hvis kunden velger å vente på Klagenemdas avgjørelse.

At SAS har valgt å dekke kostnadene selv, uten å velte det over på intetanende kunder, sier noe om forventet resultat av behandlingen i nemda – men vel også noe om forskjell i strategi og kundebehandling i de to selskapene?

Norwegian har snudd i
denne saken senere. [red.]


Jones er leder av Hmmarsjiöld-programmet. jones@networkers.org

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.