One day in the life of

Fortapt i oversettelsen


URBEFOLKNING: Tromsø Internasjonale Filmfestivals åpningsfilm er en minimalistisk, men dyptloddende studie av kulturkollisjonen mellom inuitter og myndigheter i Canada.

Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: alekshuser@gmail.com
Publisert: 2020-01-14
One Day in the Life of Noah Piugattuk

Zacharias Kunuk (Canada)

Det siste årene har Tromsø Internasjonale Filmfestival åpnet med en norsk dokumentar, gjerne med et lokalt tilsnitt – slik tilfellene har vært med Egil Håskjold Larsens Hvor man vender tilbake, Erik Poppes Per Fugelli – Siste resept og Solveig Melkeraaens Tungeskjærerne, som var åpningsfilmer på de tre siste festivalene.

I år har imidlertid «TIFF» – som arrangeres for 30. gang – foretatt et noe dristigere valg av åpningsfilm. Et valg som ikke desto mindre er i tråd med festivalens søkelys på den arktiske regionen og dens urbefolkningsgrupper.

Slow Cinema

One Day in the Life of Noah Piugattuk er regissert av den kanadiske inuitten Zacharias Kunuk og kan plasseres innenfor «kunstfilm»-bølgen som kalles slow cinema: filmer med langsom og minimalistisk historiefortelling, ofte i form av lange, ubrutte tagninger. En tydelig eksponent for retningen er den ungarske filmskaperen Béla Tarr, kjent for blant annet Satantango og The Turin Horse. Men begrepet har eksempelvis også blitt brukt om Apichatpong Weerasethakuls magisk-realistiske Onkel Boonmee som kan erindre sine tidligere liv og portrettdokumentaren Caniba av antropolog-/regissørduoen Lucien Castaing-Taylor og Véréna Paravel.

Ofte skyldes feilkommunikasjonen de dype kulturelle forskjellene mellom
de to partene.

Zacharias Kunuks langfilmdebut Atanarjuat: The Fast Runner fra 2001 var den første spillefilmen som i sin helhet ble skrevet, regissert og spilt inn på inuktitut-språket. ilmen ble han belønnet med Camera d’Or-prisen for beste debutfilm på filmfestivalen i Cannes.

Abonnement kr 195/kvartal

Senere har han blant annet laget spillefilmen The Journals of Knud Rasmussen (2006), som i likhet med debuten også ble vist på Tromsø Internasjonale Filmfestival.

Krav om tilpasning

Kunuks nyeste film One Day in the Life of Noah Piugattuk er basert på virkelige hendelser fra 1961. Her utspiller dialogen seg på både inuktitut og engelsk. Dette er et viktig element i fortellingen, som for øvrig er strippet ned til et tilnærmet minimum.

Den første sekvensen viser …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)