Forfengelighetens makt

Nicolas Wadimoffs portrett av sin gamle lærer, den sveitsiske intellektuelle og revolusjonære Jean Ziegler, forsøker å teste overbevisninger mot virkeligheten.

Nina Trige Andersen
Trige Andersen er frilansjournalist og historiker.

The Optimism of Willpower

Nicolas Wadimoff

Sveits/Frankrike

Er dagens bad guys de samme som gårsdagens bad guys? Og hva med the good guys – viste det seg ikke at de også er bad guys? Dette er spørsmål som blir stilt i dokumentarfilmen om den sveitsiske intellektuelle, politikeren, den revolusjonære tidligere spesialrapportør til FN om Right to Food og nå visepresident i Advisory Committee for FNs Human Rights Council Jean Ziegler. Det virker som om Ziegler selv stiller få spørsmål; han er den typen mann som heller leverer svar. Eller i det minste holder han for seg selv den tvilen han måtte ha om hvordan verden vanligvis fungerer, og særlig om hvordan revolusjoner bringer fremgang eller tilbakegang.

En manns verden. The Optimism of Willpower («Viljestyrkens optimisme») er tittelen på Nicolas Wadimoffs portrett av sin gamle lærer. Det kunne like gjerne hett The Power of Vanity («Forfengeligetens makt»). Zieglers og Wadimoffs respektive sådanne. For de ser begge ut til å være svært oppmerksomme på den andres forfengelighet, og langt mindre på sin egen.

Arkivopptakene fra Zieglers tid ved Genève-universitetet i 1960–70-årene og dramatisk bakgrunnsmusikk opplyser oss om at det var som 20-årig statsvitenskapsstudent Wadimoff møtte Ziegler for første gang – under en av sistnevntes forelesninger om nasjonale frigjøringsbevegelser i en periode da universitetet var en kamparena mot imperialisme, fascisme og kapitalisme.

Ziegler selv stiller få spørsmål, han er den typen mann som heller leverer svar.

«Det var i går,» lyder Wadimoffs stemme, «men for Jean Ziegler er det fremdeles i dag.» Det klippes til scener fra dagens Cuba, til baksetet i en bil der Ziegler konverserer med en kvinne. Vi får ikke opplyst så mye som fornavnet hennes før i filmens siste scene, og først i rulleteksten blir det bekreftet at hun selvsagt er hans kone, kunsthistorikeren og politikeren Erica Deuber Ziegler. Kanskje er det fordi Wadimoff regner med at alle gjenkjenner henne, men det kan også skyldes at filmens verden dreier seg om to menn, Ziegler og Wadimoff, mens alle andre forblir statister: Erica Deuber, Che Guevara, kubanere, barn rammet av den sultrelaterte sykdommen noma – som Ziegler alltid har med seg fotografier av. I all fortrolighet sier han: «Det er dem jeg snakker for, skjønner du?» – delegater i FN, demonstranter i München.

Venstresidens tradisjoner. Mens han forbereder seg på å tale til de sistnevnte under G7-toppmøtet 2015 i München, kommer Ziegler med følgende megetsigende ytring: «Under hvilke vilkår kan ideer skapt av én mann bli en materiell kraft, en sosial kraft? Jo, bare dersom de sosiale bevegelsene tar opp ideen og transformerer den til en bevegelse, til en historisk kraft. Det er den hemmelige drømmen til hver og en av oss, og kanskje er det dette som vil skje i kveld.»

Lagene av forfengelighet i disse ordene er forbløffende, det samme er den imaginære «én mann» (en øy, kanskje?), «de sosiale bevegelsene» (i venstresidens versjon oftere konseptualisert som «massene»), og «historisk kraft» (historisk materialisme i sin råeste og mest vulgære form). Tenkningen som avdekkes her er sannelig ikke ideer skapt av én mann, men snarere av en mengde menn, og det er en tenkemåte som gjennomsyrer europeisk venstretradisjon.

Poetisk mangel på reklame. Wadimoffs kamera fanger inn Ziegler i øyeblikkene før han skal prøve å antenne den jublende, for ikke å si selvbejublende, flokken av demonstranter. Ziegler, elegant antrukket i dress – ikke noe slips, naturligvis – kjemmer håret mens han kikker ivrig mot scenen.

Filmportrettets overbevisende budskap er at Ziegler er like oppriktig i sitt engasjement for rettferdighet og velstand for jordens elendige som han er oppslukt av seg selv som verdens navle. Hans kone er åpenbart klar over dette, men tydelig glad i ham likevel.

Du har nå lest 3 gratis artikler denne måned. Er du abonnement, logg inn i
toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.