Bestill sommerutgaven her

Forbrytelser og straff

MAKTMISBRUK / Kriminalomsorg i Nord-Irland og spansk maktmisbruk i Baskerland var tema for to av Scottish Documentary Institutes debutantfilmer under «Bridging the Gap»-programmet i år.

«Co-la-breith-math» er skotsk-gælisk for «gratulerer med dagen» – en hilsen dokumentarmiljøet i Storbritannia, Europa og verden for øvrig burde sende Edinburgh i år, siden Scottish Documentary Institute (SDI) feirer sitt femtenårsjubileum. Instituttet ble grunnlagt av Noe Mendelle, som selv har jobbet med film og tv siden starten av 80-tallet, ved den skotske hovedstadens College of Art siden 2004. I løpet av de femten årene som har gått siden da, har de bygget seg opp til å bli en av de mest vitale, nyskapende, inkluderende og produktive filminstituttene i verden. SDI har til dags dato produsert over 100 filmer, de fleste av kort eller middels lengde, og har utviklet en velfungerende og balansert relasjon til Edinburgh internasjonale filmfestival (EIFF), som har holdt det gående uten opphold siden sommeren 1947.

Under overskriften «Bridging the Gap» presenterer SDI hvert år fem–seks nye prosjekter. Programmet er et utstillingsvindu for instituttets imponerende internasjonale, skarpe blikk: I likhet med flere andre skotske institusjoner har SDI en tydelig internasjonal holdning og er åpen for filmskapere og tematikk fra andre land og kontinenter samtidig som man finner rom for de særegne og hjemlige fortellingene.

På årets «Bridging the Gap»-program var det to debutantfilmer som ble stående som skinnende eksempler på SDIs beundringsverdige geografiske balansekunst: Ross McCleans Hydebank, et helt spesielt glimt inn i Nord-Irlands straffesystem, og Eoin Wilsons Altsasu, som gir publikum et øyeblikksbilde av spansk maktmisbruk i Baskerland. Begge filmene varer i omtrent 15 minutter, de har begge en utpreget kontrastfylt stil, og begge regissørene har akkurat den typen talent SDI har fostret og løftet fram gjennom flere år.

[ntsu_vimeo url=”https://vimeo.com/346351474″ width=”660″]

Hydebank

Impresjonistisk, minimalistisk og fengslende i sitt audiovisuelle formspråk: Hydebank er den mest poetiske . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Avatar photo
Neil Young
Young er fast filmkritiker for Modern Times Review.

Du vil kanskje også like