Folk unngår å se det vonde i verden


Ny Tid har møtt en kunstner som vil vise folk det de ikke vil se: menneskets mørke sider.

Ciftci er journalist og skuespiller.
Email: info@ciftcipinar.com
Publisert: 2019-02-01

I Hitlers hjemland en overskyet vinterdag møter jeg kunstneren Gottfried Helnwein. Det er mulig han vil ta meg med inn i menneskenes mørke, der jeg befinner meg på wiener-kafeen Landtmann en kjølig fredag ettermiddag. Og det er da mørket senker seg at den verdenskjente irsk-østerrikske kunstneren Gottfried Helnwein ankommer ikledd sitt karakteristiske svarte hodetørkle.

«Undertrykkelsen av barn og kvinner er det mørkeste kapitlet i menneskehetens historie.»

Helnwein ble født i Wien rett etter andre verdenskrig (1948). Her gikk han på kunstakademiet (Akademie der Bildenden Künste) – der Hitler søkte to ganger, men fikk avslag. I dag bor Helnwein i Los Angeles og Irland, men besøker Wien fra tid til annen.

Bak sine briller med svarte glass forteller han: – Jeg er tilknyttet kulturen her. Inntil 1980-tallet var Wien et forferdelig sted – de to verdenskrigene hadde ødelagt byen og folket. Etter jernteppet, derimot, forandret alt seg. Byen ble åpen og internasjonal. Nå er ung og eksperimentell kunst i full blomst.

(OVER/UNDER) © GOTTFRIED HEILWEIN. DISTASTERS OF WAR
GOTTFRIED HEILWEIN. DISTASTERS OF WAR

Helnwein kommer rett fra oppsetningen av Shakespeare-stykket Macbeth (Rekonstruktion) på Landestheater Linz, der han har designet scenografien og kostymene: – Visse kunstverk er tidløse. Macbeth er et av dem. Stykket beskriver situasjonen i verden akkurat nå. Det er historien om en konge som blir maktsyk og dreper, akkurat som kongen av Saudi-Arabia, som beordret å drepe journalisten Khashoggi på det saudiarabiske konsulatet i Istanbul. Myndigheter verden over har blod på hendene. Tortur og drap har ikke forandret seg. Hvis du ser rundt deg, ser du alle Macbethene som sitter og dreper fra tronene sine. Man må ikke tro at slikt bare tilhører fortiden.

Sårede barn

Helnwein har valgt å utrykke seg i en egen retning:

Abonnement kr 195/kvartal

– Jeg har en konfronterende og revolusjonerende ånd i kunsten min. Jeg ønsker ikke å være en del av en massebevegelse. For en kunstner er det viktig å være selvstendig og holde en viss avstand til samfunnet – å stå utenfor samfunnet. Jeg er inspirert av den spanske maleren Francisco Goya (1746–1828) med Krigens …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)