Født av finanskrisen

Den sørkoreanske filmoppturen er paradoksalt nok en konsekvens av den asiatiske finanskrisen i 1997. Før krisen var den koreanske filmbransjen dominert av aktører som pumpet ut b-filmer på små budsjetter, skriver Newsweek. Firmaene som dominerte filmbransjen tjente sine penger på salg av videokassetter, videospillere, distribusjon og utleie, og hovedinteressen var å oversvømme videohyllene og kinoene […]

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Den sørkoreanske filmoppturen er paradoksalt nok en konsekvens av den asiatiske finanskrisen i 1997.

Før krisen var den koreanske filmbransjen dominert av aktører som pumpet ut b-filmer på små budsjetter, skriver Newsweek. Firmaene som dominerte filmbransjen tjente sine penger på salg av videokassetter, videospillere, distribusjon og utleie, og hovedinteressen var å oversvømme videohyllene og kinoene med billig underholdning. Den labre kvaliteten førte til at Hollywood-filmene sto for så mye som 80 prosent av omsetningen på det koreanske filmmarkedet på 1990-tallet.

I kjølvannet av finanskrisen tvang IMF gjeldstyngede selskaper som Hyundai, Daewoo og Samsung å trekke seg ut av filmbransjen, og dermed kom ineffektiviteten og råttenskapen i filmbransjen opp til overflaten. Isteden overlot man markedet til en ny generasjon risikovillige filmfolk, og en ny generasjon filmskapere begynte å lage mer kommersielle filmer. Noe som samtidig betydde økt konkurranse om publikum og dermed mer påkostede og til syvende og sist, bedre filmer.

Det store gjennombruddet kom med actionthrilleren Shiri i 1999, som solgte flere billetter enn Titanic og nærmest på egen hånd fikk folket til å tro på koreansk film igjen. I løpet av 2004 utgjorde hjemlig film 50 prosent av markedet, og i 2005s første måneder var markedsandelen oppe i utrolig 70 prosent. Nå er det bare filmbransjen i Japan og India som omsetter for større summer enn Sør-Korea, mens koreanske skuespillere som Won Bin, Sol Gyeong-gu og Bae Yong er superstjerner i hele Øst-Asia. Mens Hollywood står i kø for å lage amerikanske versjoner av koreanske suksesser som My Wife Is a Gangster, Phone og A Tale of Two Sisters.

---
DEL

Legg igjen et svar