Flyktningene og erkjennelsesarbeidet


Filmen Mediterranea er en essensiell øvelse i å forestille seg de svakestes perspektiv. 

Email: kjetilroed@gmail.com
Publisert: 2016-01-14

Mediterranea
Regi og manus: Jonas Carpignano, Foto: Wyatt Garfield

Flyktninger som legger ut på en lang og farefull ferd til det forjettede Europa. Enten til fots eller over havet. Vi har hørt historien mange ganger nå. Men har vi virkelig hørt den? Eller hørt på den? Bare i år er det snakk om over 780 000 flyktninger som har tatt veien. I Norge nærmer vi oss 40 000. Det ser ikke ut til å bedre seg. Vi er inne i den største flyktningkrisen siden andre verdenskrig. Det reises gjerder mot de nyankomne. De mishandles av politiet.

«Å så grusomt,» sier vi kanskje, og feller en tåre. Men hva føler vi, og hvor dypt stikker tåredryppet? I hvor stor grad er vi i det hele tatt i stand til å sette oss i deres sted, benket foran gullrekka på plasmaskjermen med fredagstaco og juleøl?

Nøktern fortelling. Det er så mye vi vet, men vet vi det egentlig? Det er mange kjeltringer, vet vi, som skor seg på folks elendighet. Det er mange av dem i Jonas Carpignanos glitrende, men hjerteskjærende, debutfilm Mediterranea. Den er viktig – for med denne filmen får vi endelig en solid fortelling om et par flyktninger, fra deres perspektiv, uten sødme og moralisering. Jeg gremmes bare ved tanken på at dette skulle havne i Hollywood. Dette er heldigvis forbilledlig nøktern og dempet historiefortelling, med få helter, men mange mennesker med diffuse motiver og uklare livsprosjekt.
Ayiva (Koudous Seihon) og Abas (Alassane Sy) flykter fra Burkina Faso, gjennom den libyske ørkenen, før de legger ut på middelhavsseilasen. Før den tid har de blitt robbet av landeveisrøvere og frastjålet penger. Ja, en av deres medflyktende har sågar blitt drept fordi han våget å sette seg opp mot skurkene. Ute på havet er det knapt noen som kan styre den skjøre båten, som (naturligvis) er fullstendig overfylt. Men det går på et vis, likevel, når Ayiva styrer. På veien er det også enkelte som faller i havet og blir borte, før båten til slutt støter på italienske kystvaktfartøy. Ayiva og Abas bosetter seg under svært kummerlige forhold i den lille byen Rosarno i den søritalienske delstaten Calabria.

Abonnement kr 195/kvartal

Uviss skjebne. Grusomhetene underveis er en egen historie, men skuffelsene som venter når Ayiva og Abas ankommer vårt kontinent, vokser seg stadig større og overmanner særlig Abas. …


Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?