Mohsin Hamid: Exit West. Hamish Hamilton

Flukt og kjærlighet

«Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet, sier eiendomsmeglerne. Geografi er skjebne, svarer historikerne.» Fra Exit West

Avatar
Email: espen.gronlie@gmail.com
Publisert: 11.04.2017
Exit West
Forfatter: Mohsin Hamid
Hamish Hamilton,

Reklamemannen Saeed og forsikringsagenten Nadia møter hverandre i en navnløs by, som bare kalles «the city»: Den er full av flyktninger som bor på åpne plasser, setter opp telt i midtrabatter og sover på fortauene. Byen er «fortsatt fredelig, eller i det minste ikke åpenbart en krigssone». Men det er portforbud, og bombefly i luften over byen.

Uklar fremtid. Det er uklart hvor i tid vi befinner oss i Exit West. Men moderne tid må det være, for verden er full av teknologi og reklame. Tiden er til å kjenne igjen. Samtidig er det klart at blikket er tilbakeskuende, til «those days», «back then». Fortellerposisjonen er altså et sted inn i fremtiden. Det vi kjenner fra vår nåtid, blir beskrevet på en underliggjørende måte, som om teknologien var fremmed, eller som om det var et mål å fremstille den som noe fremmed.

Romanen er holdt i en litt svevende, poetisk tone. Sentensaktige formuleringer og metaforiske uttrykk dukker opp for å utsmykke det som på mange måter er en ganske konvensjonell fortelling.

Romanen skildrer en verden der det finnes dører som leder rett fra det ene stedet på kloden til det andre, der man beveger seg på et øyeblikk over lange avstander. Ryktene går i alle fall om slike dører: helt alminnelige dører, som plutselig blir magiske. I utgangspunktet avviser Saeed og Nadia, i likhet med de fleste andre, ryktene som nonsens.

… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer