Filmskaperens særegne blikk

REGI: Filmskaper Elke Werry har reist til fjerne avkroker og realisert dokumentarfilm-prosjekter i over tretti år.

hansgkkohler@web.de
Kohler er fast anmelder for Ny Tid.
Email: hansgkkohler@web.de
Publisert: 28.05.2019
           16:9 – Fürs Fernsehen in die Ferne: Reportagen vom Filmemachen
Forfatter: Elke Werry
Mühlbeyer Filmbuchverlag, Tyskland

Elke Werrysbok, med filmformat-tittelen 16:9 –Fürs Fernsehen in die Ferne: Reportagen vom Filmemachen («Ut i verden for fjernsynet: Rapporter om filmproduksjon»), erlettlest og rett fram i stilen. Vi møter Werry i egen person som forteller ogkvinnelig dokumentarfilmskaper med bein i nesen – tøff og vågal. Hun tarutfordringer på strak arm. Boken forteller om lysten til å oppdage fremmedekulturer og å begeistre publikum for det som fremdeles er uoppdaget i verden.

Drevet avnysgjerrighet og utferdstrang har Werry i mer enn tretti år reist og realisertdokumentarfilmprosjekter på samtlige kontinenter, bortsett fra Australia. Hunhar produsert dokumentarfilmer for viktige tyske og internasjonale tv-kanaler,blant annet Arte, NDR, 3-Sat og Telepool. Filmformatet 16:9 er Werrys særegneblikkvinkel på verden, derav bokens tittel. 16:9 er et internasjonalt gyldigbreddeformat som gir en intensiv seeropplevelse, hevder hun.

Interessen for eventyr og alt som er fremmed, var til stede hos Elke Werry allerede i barndommen. Hun elsket å høre fortellinger fra ukjente land og eksotiske kulturer. Som liten jente kikket hun i skjul inn i folks private baderomsskap for å finne ut hva slags krem de smurte hendene med, hva de brukte for å klippe negler, hvordan parfymene deres luktet, og hva slags piller de tok. Senere var det først og fremst interessen for fremmede mennesker, deres vaner, levemåte, skikker og tradisjoner som pirret Werrys utforskertrang.

Werry ønsker å vekke begeistring for det som er annerledes.

Werry (f. 1957i Ludwigshafen, bosatt i Heidelberg) studerte kunsthistorie og germanistikk ibyen Heidelberg i Sør-Tyskland. I studietiden ble hun bitt avdokumentarfilmviruset og foretrakk å starte som filmprodusent istedenfor åarbeide som kunsthistoriker på museum. Werry ble assistent for journalist- ogfjernsynsprodusent Hans–Jürgen Weineck. Her gjorde hun det meste for å lærefilmhåndverket fra bunnen av: vaske, assistere, skrive tekster, organisere,drive research. Til slutt fikk hun lov til å håndtere kameraet og filme selv.Filmeventyret begynner med at du må lære å se, sier Werry.

Fellesskap


… OBS. teksten fortsetter …
Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)

Gratis prøve