Filmskaperens særegne blikk


REGI: Filmskaper Elke Werry har reist til fjerne avkroker og realisert dokumentarfilm-prosjekter i over tretti år.

Kohler er fast anmelder for Ny Tid.
Email: hansgkkohler@web.de
Publisert: 2019-05-28
        16:9 – Fürs Fernsehen in die Ferne: Reportagen vom Filmemachen
Forfatter: Elke Werry
Mühlbeyer Filmbuchverlag, Tyskland

Elke Werrys bok, med filmformat-tittelen 16:9 – Fürs Fernsehen in die Ferne: Reportagen vom Filmemachen («Ut i verden for fjernsynet: Rapporter om filmproduksjon»), er lettlest og rett fram i stilen. Vi møter Werry i egen person som forteller og kvinnelig dokumentarfilmskaper med bein i nesen – tøff og vågal. Hun tar utfordringer på strak arm. Boken forteller om lysten til å oppdage fremmede kulturer og å begeistre publikum for det som fremdeles er uoppdaget i verden.

Drevet av nysgjerrighet og utferdstrang har Werry i mer enn tretti år reist og realisert dokumentarfilmprosjekter på samtlige kontinenter, bortsett fra Australia. Hun har produsert dokumentarfilmer for viktige tyske og internasjonale tv-kanaler, blant annet Arte, NDR, 3-Sat og Telepool. Filmformatet 16:9 er Werrys særegne blikkvinkel på verden, derav bokens tittel. 16:9 er et internasjonalt gyldig breddeformat som gir en intensiv seeropplevelse, hevder hun.

Interessen for eventyr og alt som er fremmed, var til stede hos Elke Werry allerede i barndommen. Hun elsket å høre fortellinger fra ukjente land og eksotiske kulturer. Som liten jente kikket hun i skjul inn i folks private baderomsskap for å finne ut hva slags krem de smurte hendene med, hva de brukte for å klippe negler, hvordan parfymene deres luktet, og hva slags piller de tok. Senere var det først og fremst interessen for fremmede mennesker, deres vaner, levemåte, skikker og tradisjoner som pirret Werrys utforskertrang.

Werry ønsker å vekke begeistring for det som er annerledes.

Werry (f. 1957 i Ludwigshafen, bosatt i Heidelberg) studerte kunsthistorie og germanistikk i byen Heidelberg i Sør-Tyskland. I studietiden ble hun bitt av dokumentarfilmviruset og foretrakk å starte som filmprodusent istedenfor å arbeide som kunsthistoriker på museum. Werry ble assistent for journalist- og fjernsynsprodusent Hans–Jürgen Weineck. Her gjorde hun det meste for å lære filmhåndverket fra bunnen av: vaske, assistere, skrive tekster, organisere, drive research. Til slutt fikk hun lov til å håndtere kameraet og filme selv. Filmeventyret begynner med at du må lære å


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?
Abonnement halvår kr 450
       

Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)