Filmskaperen mot systemet

Mohammad Rasoulofs Mannen mot strømmen er langt tydeligere og mer direkte i sin systemkritikk enn man vanligvis ser i iransk film.

Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Mannen mot strømmen

Mohammad Rasoulof

Iran

Med regissører som Mohsen Makhmalbaf, Abbas Kiarostami, Samira Makhmalbaf, Jafar Panahi og Asghar Farhadi har Iran i flere tiår markert seg som et fremragende filmland, som høster anerkjennelse og priser på verdens ledende festivaler. Dette til tross for at iransk film helt siden sjahens dager har vært underlagt omfattende statlig sensur.

Under det nåværende regimet må manuskriptene godkjennes før innspilling, hvorpå filmskaperne ofte blir pålagt å gjøre omfattende endringer – om de i det hele tatt tillates å lage filmen. En tilsvarende kontroll utføres deretter av de innspilte filmene, før kinoene til sist må gi visningstillatelse. Disse tar ikke bare kommersielle hensyn, også de i stor grad konservative kinoeierne kan motsette seg visning av filmer de anser som problematiske.

Antydningens kunst. Dette har gjort iranske filmskaperne til regelrette mestere i antydningens og symbolikkens kunst, særlig hva subtil systemkritikk angår.

Rasoulof fikk ikke gjeste Film fra Sør-festivalen i november fordi iranske myndigheter konfiskerte passet hans.

I sine første filmer var den anerkjente regissøren Mohammad Rasoulof blant dem som benyttet seg av denne tilnærmingen. Ikke desto mindre er samtlige av hans filmer nektet vist i Iran, og etter hvert har han møtt sterk motstand fra myndighetene mot å få fortsette sitt virke.

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.