Bestill sommerutgaven her

Film fra Øst

Skrekk, anime, samuraifilm, eksperiment, kostymedrama, monsterfilm og mykporno – all japansk film står i spenn mellom østen og vest.

Filmviter Gunnar Iversen har tatt for seg utvalgte epoker og kroker av filmhistorien tidligere. Med Rashomon og den japanske filmens historie gis et bredt innblikk i en rik filmarv og kultur, fra Edisons titteskap ble introdusert i 1897 og frem til i dag, med personligheter som Takashi Miike og Hirokazu Koreeda i spissen. Å bruke Aki Kurosawas gjennombruddsfilm som inngangsport er høyst forståelig: Det var Rashomon (1950) som først åpnet verdens øyne for det japanske filmmarkedet. Til manges store overraskelse mottok filmen den prestisjetunge Gulløven under filmfestivalen i Venezia i 1951, og skulle for ettertiden stå som en av de store klassikerne i filmhistorien. Dette var ikke bare uventet; regissøren selv var skeptisk. Rashomon representerte noe helt nytt i Vesten. Den var eksotisk, men samtidig underlagt . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Du vil kanskje også like