Fengselsfly 31 timer i Bergen

Et Hercules-fly, som USA lenge hevdet ikke eksisterte, var i Norge på nasjonaldagen 17. mai 2002. Flyet landet på Flesland i Bergen og var der i over 31 timer. Oppdragsgiver var et selskap som knyttes til CIA. UD kjenner ikke noe til flyet.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Den 16 mai 2002 kl. 12.06 lokal tid landet Hercules-flyet med kjennetegnet «N8213G» på Flesland ved Bergen. Flyet kom da direkte fra Stephenville i Canada. Litt over 31 timer senere, på nasjonaldagen 17. mai kl. 19.19 lokal tid, lettet flyet fra Flesland og satte kursen mot Fairford i Storbritannia.

I følge kommunikasjonsdirektør i Avinor, Ove Narvesen, har «N8213G» landet en gang i Norge etter 1999, og dette var i mai 2002. Narvesen opplyser at den som betalte for landingen var et selskap som kaller seg Jeppesen Dataplan.

Utenriksdepartementet opplyser at de i dag ikke har noen opplysninger om landingen i mai 2002, og at de forøvrig ikke har flere opplysninger om flyene Ny Tid har skrevet om de siste ukene..

Dette er et selskap som tidligere også er knyttet til mellomlandinger i Danmark. Selskapet knyttes ifølge amerikanske medier til flere CIA-oppdrag.

«N8213G» er amerikansk, og på siden av det står tydelig «Prescott», et selskap som ifølge Ove Narvesen ikke har vært kunde hos Avinor. Flytypen, Hercules L100, er svært sjeldent å se som privatfly. Det finnes bare noen få slike private fly. Bedre kjent er den militære utgaven som kalles C-130, og som er et veldig vanlig militært transportfly. Det er den amerikanske flyfabrikken Lockheed som bygger disse flyene.

Det har foreløpig ikke vært mulig å få flere opplysninger om flyets mål med mellomlandingen i Norge i mai 2002.

Nordisk rundreise

«N8213G» har tilsynelatende ikke vært i lufta siden tidlig i år. Den 14. januar var flyet både i Malaysia og Singapore. 23. og 24. januar i år var flyet i tyske Frankfurt. Det er tatt bilder av flyet på disse stedene på de aktuelle dagene. En av flytitterne på Supang-flyplassene i Kuala Lumpur i Malaysia skriver i en kommentar til bildet han tok den 14. januar, at han lurer på hvorfor «N8213G» blir parkert på en avsidesliggende del av flyplassen, og ikke sammen med de andre flyene.

Etter landingen i Frankfurt den 24. januar er flyet registrert i de amerikanske landingsloggene på fboweb.com et par ganger. Siden har det ikke vært mulig å spore.

Den 16. mai 2003 landet flyet i høljende regnvær på flyplassen i Vanda, rett utenfor den finske hovedstaten Vanda. Da kom flyet fra Frankfurt, melder den finlandssvenske avisen Borgåbladet. Dagen etter har flytittere ved Arlanda-flyplassen i Sverige tatt bilde av flyet der.

Den 11. juni samme år er flyet også foreviget av fotografer på Keflavik-flyplassen i Island. Ellers finnes bilder av flyet fra en rekke av de flyplassene som CIA-mistenkes for å ha brukt til sine hemmelige fangetransporter. Heriblant finner vi først og fremst Luqa på Malta og Frankfurt i Tyskland. Men flyet har også landet i Spania, Portugal, Malaysia og i Singapore kan vi registrere ved å følge i sporene etter flytitterne. Dessuten har flyet besøkt de fleste nordiske landene også.

Mystisk fly

«N8213G» blir av en rekke kilder betraktet som et mystisk fly. Flyeksperter påpeker at flyet kan bygges om til et flygende fengsel, og at dette godt kan være et slikt. Den svenske Hercules-eksperten, Lars Olausson, hevder ifølge Borgåbladet, at serienummeret til flyet «5055» i elleve år stod tomt i oversiktene fra Lockheed. Olaussen opplyser til Borgåbladet at frem til 1996 hevdet Lockheed at det ikke eksisterte noen fly med serienumrene 5048, 5055 og 5056.

Men det ble vanskelig å holde flyene hemmelige. For som Olaussen sier:

– Det er ikke enkelt å holde et stort fly hemmelig, og særlig ikke når en flyr med det.

Derfor har de tre flyene blitt avslørte av flyinteresserte.

«N8213G» har gjennom hele Irak-krigen fløyet jevnlig fra landene rundt Irak til USA via enten Azorene eller Island. Hvem som egentlig eier flyet er ikke enkelt å finne ut av. Offisielt er Prescott-selskapet registrert i Great Falls i den amerikanske delstaten Montana. Men hvem som står bak navnet har ikke vært mulig å finne ut av, skriver Borgåbladet.

Men det er flere som har registrert og påpekt at bestefaren til den amerikanske presidenten George W. Bush het Prescott S. Bush.

Ny runde

Både de mistenkte CIA-flyene og CIA-fengslene i Europa har fått de fleste europeiske landene til å reagere og kreve innsyn i det som skjer. Tirsdag lovte den amerikanske utenriksministeren at hun skulle se på saken.

Den norske regjeringen har hittil valgt ikke å sette spørsmålstegn ved om CIA bruker norske lufthavner til ulovlige operasjoner eller ikke. Utenriksdepartementet har fått garantier fra den amerikanske ambassaden om at CIA ikke brukte Gardermoen den 20. juli i år. Hva CIA ellers måtte ha gjort i Norge skulle ambassaden undersøke nærmere.

Utviklingen i en rekke land og Europarådets innstilling om at alle medlemslandene skal undersøke saken, gjør at Norge også må se på saken på nytt.

Leder for utenrikskomiteen på Stortinget, Olav Akselsen, sa i forrige ukes Ny Tid at han har bedt politiske ledelse i utenriksdepartementet om å ta en ny runde og undersøke påstandene om at CIA har brukt norske lufthavner og norsk luftterritorium. Ny Tid skrev den 11. november om et fly, et Gulfstream med kjennetegnet «N50BH», som landet på Gardermoen den 20. juli i år. Flyet har ved flere anledninger de siste årene landet på Guantanamo Bay, og det knyttes til CIA. Ny Tid kunne både den 14. oktober og 11. november avsløre lister med flere CIA-fly som har vært i norsk luftrom en eller flere ganger. Norske myndigheter skal ikke ha hatt kjennskap til om disse flyene har vært i CIAs tjeneste eller ikke i forbindelse med landingen den 20. juli eller under overflygningene. Norske myndigheter har det Ny Tid kjenner til ikke undersøkt nærmere rundt «N8213G» og dets besøk i Norge i 2002.

---
DEL

Legg igjen et svar