Feiring av menneskehetens mangfold

AGNÈS VARDA: Den nye franske bølgens filmpioner Agnès Varda reflekterer over sin karriere og formidler en humanistisk livsfilosofi om fellesskap og empati.

Carmen Gray
Gray er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: carmengray@gmail.com
Publisert: 06.06.2019
Varda by Agnès

Agnès Varda (Frankrike)

Spørsmålet «Hvor eralle de kvinnelige regissørene?» stilles stadig oftere i en industri som førstnå er blitt bevisst sin egen kjønnsmessige slagside. Og dette markerer etskifte, etter flere tiår med ensporet oppmerksomhet på de kanoniserte mannligeregissørene. Sammen med krav om at det må gjøres mer for å utlikneforskjellene, gjennom støtte til filmproduksjoner ledet av kvinner, skrivesfilmhistorien på nytt: Kvinnelige filmskapere som ikke har fått sin fortjenteplass i rampelyset, trekkes nå fram, slik at en ny generasjon kan få glede avderes kunst.

Vitalt utbrudd

Det er først nå at Agnès Varda har blitt gjenstand for allmenn beundring. Hun var vesentlig for utviklingen av «den nye franske bølgen» på slutten av 50-tallet – og en av de første kvinnelige filmfotografene som satte sitt preg på europeisk kunstfilm. I fjor ble hun omsider tatt inn i Oscar-varmen, som historiens eldste nominerte, for roadmovie-dokumentaren Faces, Places (2017). Da hun ankom prisutdelingen iført silkepyjamas og med sin særegne punkete, tofargede hårsveis, haglet det med begeistrede godord på Twitter. En uavhengig utenforstående, et lyspunkt av lystig ugagn, en selverklært feminist og et ekte geni: Etter å ha vært utelatt fra det offisielle narrativet, blir Varda nå omfavnet som et vitalt utbrudd av en kreativ energi vi har savnet.

https://www.youtube.com/watch?v=L_36Gkuvtg4

Varda by Agnès (2019) hadde verdenspremiere på Berlinalen, og det ryktes at dette blir hennes siste film [Varda gikk ut av tiden i mars i år, red. anm]. Filmen gir en god oversikt over livsverket hennes og er en ideell inngangsport for nye fans: Den er dels en mesterklasse, hvor hun guider oss gjennom klipp fra en svært så innovativ karriere, og dels dypere betraktninger rundt hennes hjertevarme livsfilosofi – alt gjennomført med den fantasifulle sjarmen vi venter oss av en film om og av Agnès Varda. Og som et viljesterkt, skapende menneske i en verden styrt av menn, visste hun nok at det var best å lage filmen selv – om hun skulle ende opp med en film som er tro mot kjernen i henne.

Varda blir nå omfavnet som et vitalt utbrudd av en kreativ energi vi har savnet.


… OBS. teksten fortsetter …
Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)

Gratis prøve
[wpdevart_facebook_comment curent_url="https://www.nytid.no/feiring-av-menneskehetens-mangfold/" order_type="social" title_text="Kommentarer" title_text_color="#000000" title_text_font_size="22" title_text_font_famely="monospace" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="3" ]

Gi et svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.