F for «Fake»

DRIB Regi: Kristoffer Borgli. Norge

Kamikaze-komedie møter beregnende internasjonalt businessliv i norsk hybriddokumentar.

Du har kanskje sett en av videoene til den iransknorske Amir Asgharnejad på YouTube. Standup-komikeren var mest kjent fra undergrunnsscener da han i 2014 lastet opp en enormt populær tominutterssnutt der han truer en forvokst utkaster i Oslo med et balltre. Et øyeblikk senere er rollene snudd på hodet, og utkasteren svimeslår Amir med ett eneste slag.

Dette var den første videoen i en serie stunt som i virkeligheten (i denne sammenheng et relativt begrep) var fake fra ende til annen. Amir Asgharnejad er en performanceartist som bygger på tradisjonen med farlige provokasjoner, som hans helt, den antatt avdøde Andy Kaufman, i sin tid gjorde kjent i Saturday Night Live. Etter hvert som videoene ble sett av millioner og pressedekningen spredte seg fra Vice til BBC, dempet den skøyeraktige Asgharnejad jukseaspektet.

Falsk markedsføring. Asgharnejad ble forståelig nok overrasket da han ble kontaktet av et ledende reklamebyrå og spurt om å være reklamefigur for en kjent energidrikk. Han bestemte seg allikevel for å være med på leken, sa ja, og ble fløyet over Atlanteren til Los Angeles. Uvitende om at videoene faktisk var en spøk, laget reklamebyrået sitt eget juksekonsept: en grovkornet kampanje som inneholdt Asgharnejads voldsomme knockout. Hele kampanjen skulle etter planen offisielt trekkes tilbake, for så å lekkes til intetanende medier. Etter en nokså kaotisk uke i California ble den falske markedsføringsplanen ironisk nok skrinlagt, og Amir ble fløyet hjem til Norge uten det forespeilte honoraret.

På tross av at han hadde underskrevet en avtale med byrået om ikke å røpe noe, ble Asgharnejad overtalt til å gjenskape sin uke i California av den norske manusforfatteren og regissøren Kristoffer Borgli. For å unngå rettslige skritt har Borgli gitt energidrikken det nye navnet DRIB. Dette har også blitt tittelen på denne hybriden av dokumentar og fiksjon, som er Borglis første helaftens film. DRIB ønsker å ta oss med inn i et businessunivers preget av kommersiell branding og PR-manipulasjon – og dermed på innsiden av selve energidrikkindustrien, som årlig omsetter for 50 milliarder dollar.

Glanset og sjelløst. Borgli har gitt opptakene en glanset finish som gjenspeiler hans oppfatning av et sjelløst Hollywood som er fylt av overivrige stuntmenn, tungsindige lykkejegere og mislykkede filmregissører. Denne hyperstiliseringen merkes også på lydsiden: Når en karakter kommer inn i et rom, blir hvert skritt utstyrt med et hipt lydbilde preget av elektronisk pling og plong. Asgharnejad selv var ikke med på det som gikk for seg på møterommene i den mislykte kampanjen, og dermed har Borgli måttet være kreativ på dette punktet. Mellom slike scener smetter han inn forkastete dokumentarscener med en Amir som av og til nekter å holde seg til fiksjonsmanuset.

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.