Europolitisk striptease

Europa må slåss alene for å opprettholde det rettighetsbaserte samfunnet vi tar for gitt. 

Paal Frisvold

The End of Europe. Dictators, Demagogues, and the Coming Dark Age

James Kirchick

Yale University Press

USA

Europas kriser opp igjennom historien har tatt mange former. EU-samarbeidet, utviklet i etterkrigstiden, hyllet av anti-establishment-representanter som fredsforsker Johan Galtung og kronet med Nobels fredspris i 2012, forblir lett en huggestabbe for alle som berøres av unionens politikk. Det siste tiåret har krisene stått i kø og skapt grobunn for en EU-motstand som mest minner om avsky.

Mens Europas nasjoner tidligere kriget med hverandre med bomber og granater, kriges det nå våpenfritt og på tvers av landegrensene. Konfliktene dreier seg ikke lenger om landområder, religion eller ideologi, men om eurosamarbeidet, Schengen-avtalen, landbruk, fiskeri, datalagring – you name it.

Samtlige norske økonomer, anført av Aftenpostens nylig pensjonerte økonomiredaktør Ola Storeng, har for lengst varslet den europeiske fellesvalutaens snarlige død og begravelse. Med britenes EU-utmelding, et eksepsjonelt stort migrasjonspress og en serie spektakulært grufulle terrorhandlinger de siste årene, står kommentatorer i kø for å beskrive kontinentets neste store sammenbrudd. Forfatteren av The End of Europe. Dictators, Demagogues, and the Coming Dark Age James Kirchick kan med sitt boktittelvalg se ut til å ville bidra til dommedagsprofetiene. Lesere med en slik forventning vil imidlertid bli skuffet.

Forfatternes 007. Journalisten og aktivisten Kirchick er ingen hvemsomhelst. Han fikk sin utdannelse ved det amerikanske prestisjeuniversitetet Yale, og har etter hvert opparbeidet seg en imponerende journalistisk portefølje med sine regelmessige reportasjer i medier som Washington Post, New York Times og Huffington Post. Veien til disse respekterte presseinstitusjonene gikk innom det liberale magasinet New Republic og Radio Free Europe – samtidig som Kirchick kjempet iherdig for homofiles rettigheter hjemme i USA så vel som i Russland.

La det være sagt: The End of Europe er en nytelse å lese for alle som interesserer seg for historie og internasjonal politikk. Kirchick skriver lett og fengende, med fart og presisjon. Hans meninger flettes inn til overraskende tider og fra overraskende vinkler. Det første kapittelet om Russland minner nesten om en James Bond-film – riktignok uten kunstige effekter, derimot med grundige akademiske referanser til hvert eneste triks og krumspring forfatteren foretar seg. Kirchicks fortelling om Vladimir Putins rehabilitering av Josef Stalin er fascinerende detaljert og ytterst troverdig. Eventuell tvil om sammenhengen mellom invasjonene av Georgia og Ukraina og overtakelsen av Krim feies befriende kraftfullt til side.

De som hevder at EU har feilet, bør stille seg spørsmålene: I forhold til hva? Til trettiårskrigens Europa? Napoleons imperium? Eller Det tredje riket?

Snowden og jødene. Gjennom de syv siste kapitlene tar Kirchick for seg fire hovedtemaer: antisemittisme, spionasje, immigrasjon og nasjonalisme i henholdsvis Ungarn, Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Hellas og Ukraina. I motsetning til i det veldokumenterte russlandskapittelet kan det her virke som forfatteren lar sine egne kjepphester ta overhånd; kritikk av Edward Snowden, og forsvar for Europas jøder. Hans fremleggelse av begge temaene er spennende og helt klart viktige. Men når han tillegger Snowdens spionasje – mildt sagt overraskende fra en ellers liberal forfatter – å være hovedårsaken til Europas forestående kollaps, sammen med diskriminering av jødene, overser han mange andre viktige problemstillinger.

Du har nå lest 3 gratis artikler denne måned. Er du abonnement, logg inn i
toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.