Etikk-kaos

Verken regjeringen eller forbrukerombudet vil ta stilling til om bedriftenes løfter om etikk er villedende markedsføring. – Uholdbart kaos, sier Trond Blindheim.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

De siste ukene har det kommet en rekke avsløringer av brudd på grunnleggende arbeidsrettigheter hos Telenors leverandører i Bangladesh og Ungarn, og til sammen sju mennesker har omkommet i arbeidsulykker.

Det ville være naivt å tro at problemet kun gjelder Telenor, dermed blir det viktig å se på systemet, ikke kun fokusere på enkelttilfeller. Bedriftene innser at forbrukerne nå blir stadig mer bevisste, og derfor strør bedriftene om seg med formuleringer om at de tar samfunnsansvar. Men samfunnsansvar er enn så lenge basert på frivillighet, og bedriftene står helt fritt til å formulere seg akkurat så mye eller lite forpliktende som de vil.

Ny Tid har derfor undersøkt hvordan forskjellige bedrifter profilerer seg som etiske, og også forsøkt å finne ut hvem som kan ta stilling til om løftene holder vann eller ikke.

Til tross for avsløringene har ikke Telenor fått dårlig selvtillitt. Telenor «sørger for sikre produkter» og tilbyr «løsninger som tilfredsstiller samfunnets utfordringer», skriver de på sine nettsider. Et annet selskap som tidligere har fått kritikk for å framstille seg som etisk uten å være det, er fruktleverandøren Bama. På sine nettsider forteller Bama at de tar samfunnsansvar, blant annet gjennom å være med i Initiativ for etisk handel (IEH), og dermed har forpliktet seg til å arbeide for kontinuerlig forbedring av arbeids- og miljøforhold.

Billigskoforhandleren Eurosko går lenger, og skriver at «Euro Sko er med i organisasjonen INITIATIV FOR ETISK HANDEL! Dette er et samarbeid for handel som sikrer menneskerettiheter, utvikling og miljø – som är særdeles viktige forhold.»
Så hvor går grensa? Er alle disse påstandene ok?

– Nei, tordner Trond Blindheim, rektor ved Oslo markedshøyskole. Han mener Eurosko driver villedende markedsføring.

Ingen garanti

Initiativ for etisk handel har de siste ukene fått kritikk fordi Telenor ikke blir ekskludert fra organisasjonen, men IEH svarer at de er et ressurssenter, ikke en garantiordning. Siden IEH ikke er en garantiordning mener Blindheim at Eurosko ikke kan bruke en formulering som «sikrer».

– Dette er reinspikka manipulasjon, det er jo ingen substans i dette. Slike bedrifter er sjarlataner, det er det de er. Dette minner meg om da sjampoen Pantene-Pro-V påstod at Vitamininstituttet i Schweits, uttalt med sch-lyd, kunne bevise at sjampoen hadde en dokumentert effekt. Men det finnes jo ikke noe som heter Vitamininstituttet i Sveits, det var jo bare bløff og fanteri, sier Blindheim.

Les hele saken i papirutgaven

---
DEL