Et vindu å puste gjennom

CNNs krigsmonopol er brutt av den panarabiske TV-stasjonen al-Jazeera. Den arabiske verden har fått et vindu å puste gjennom.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

I januar 1991, da rakettangrepene mot Bagdad lyste opp nattehimmelen, var det det amerikanske TV-selskapet CNN og dets reporter Peter Arnett som hadde monopol på krigsbildene verden fikk se.

I dag, når bombene regner over Kabul og andre mål i Afghanistan, må CNN, BBC og de andre vestlige stasjonene hente sine bilder fra TV-stasjonen al-Jazeera for å gi sine seere «breaking news».

Al-Jazeera, som betyr «halvøya» på arabisk, har med stormskritt inntatt arabernes hverdag siden den ble stiftet i 1996. Etter angrepet startet mot Afghanistan, er al-Jazeera i ferd med å nå resten av verdens bevissthet også. Og propagandakrigen har fått en arabisk stemme.

Fullstendig sjokk

Den arabisk-språklige satellitt-kanalen er noe så skjeldent som en uavhengig TV-kanal i arabisk sammenheng. På 1990-tallet gjorde BBC et mislykket forsøk på å starte opp en arabisk-språklig TV-kanal.

BBC gjorde det store feilgrepet å hyre et saudiarabisk satellittselskap til å sende programmenene i regionen. Men snart viste det seg at myndighetene i Saudi-Arabia ikke likte det de så og hørte, og plugget ut kanalen.

Da dukket emiren av Qatar opp med 100 millioner dollar i støtte til oppstart av en fritt-tenkende TV-kanal. Ferdig trenede journalister fra BBC hoppet over i hopetall, og al-Jazeera så dagens lys.

Den første reaksjonen på al-Jazeera, både fra myndigheter i regionen og den vanlige araber, var fullstendig sjokk. Kanalen brakte nyheter, debatter og innringingsprogrammer hvor ikke bare regimenes synspunkter lydig ble referert. I tillegg fikk nemlig kritikere og dissidenter plutselig mikrofonene og TV-bildene til disposisjon.

Mislykket USA-press

Det var ikke det at al-Jazeera tok opp debatter og problemer som ikke folk diskuterte hjemme i sin private sfære. Men faktumet at det ble kringkastet i full offentlighet, på arabisk, brøt et tabu.

– Det utgjør en helvetes stor forskjell når du sier det på arabisk, sier nestsjef Yosri Fouda i al-Jazeera til avisa The Guardian.

Det gikk ikke lenge før myndigheter i Qatars nabolandene truet med diplomatiske brudd og boikott for å få stanset al-Jazeera. Men emiren av Qatar svarte med å rapportere truslene videre på al-Jazeera-lufta.

Den sensur-vante arabiske befolkningen flokket seg etterhvert om kanalens programmer, og selv mange av de i utgangspunktet kritikerne av al-Jazeera, som president Salih i Yemen, ivret etter å bli med i programmene.

USA og vesten brydde seg lite om al-Jazeera i begynnelsen. Men forrige uke bestemte USAs utenriksminister Colin Powell seg for å veksle noen ord på kammerset med emiren av Qatar, hvor han ble bedt om å tone ned TV-kanalens dekning av Afghanistan, som Powell mente hadde «en antiamerikansk tone».

Emiren svarte med å fortelle pressen hva Powell hadde sagt.

– Det var helt vilt

Den egyptiske novellisten Ahdaf Soueif skriver i The Guardian på mandag at al-Jazeera har gjort sensur av meninger og nyheter meningsløst innenfor den arabiske verden.

– For oss utenfor, er den et vindu som vi kan puste gjennom, skriver han.

Da Soueif for første gang kom over et debattprogram på al-Jazeera på et hotellrom i Kairo, ble også han sjokkert:

– Denne bestemte debatten var mellom to algirere; den ene en dissident-journalist i eksil, den andre en representant fra myndighetene. Det var helt vilt. De nevnte navn, omtale av hendelser, sitering av tall. Det var live – og levende.

Kanskje det beste eksemplet på al-Jazeera-medarbeidernes gode journalistikk, mener den egyptiske novellisten, er dokumentarprogrammet de hadde om egyptiske krigsfanger som ble drept av israelske soldater i 1967.

– En israelsk journalist og en israelsk akademiker presenterte sine undersøkelser. Egyptere og israelere bar fram vitnemål om hva som hadde skjedd. Ingen myndigheter var interessert, skriver Soueif i The Guardian.

– Fri for flaggvifting

Nå når det handler om angrepet mot Afghanistan, er al-Jazeera en kanal som millioner av arabere vender seg til for å få en annen vinkel på konflikten.

– I den nåværende krisen, har al-Jazeeras dekning vært ærlig og edruelig; en kjærkommen befrielse fra flaggviftingen og retorikken, for eksempel fra CNN, mener Soueif.

Al-Jazeera er den eneste TV-kanalen som ikke har blitt utvist fra Afghanistan. Den har bildene fra bomberegnet, og den har Osama bin Ladens tale på film. Dermed mener mange at kanalen er i ferd med å overta CNNs rolle som dagsordensetter for nyhetsstrømmen under krigen.

Selv Storbritanias statsminister Tony Blair har latt seg intervjue på al-Jazeera, i håp om å nå de muslimske landene at han ikke har gått til krig mot islam.

– Nå har endelig den ikke-arabiske verden fått en smak på hva den mangler, skriver Ahdaf Soueif.

Al-Jazeera – det arabiske BBC

Den arabisk-språklige TV-kanalen al Jazeera har i dag over 50 korrespondenter i mer en 30 land. TV-stasjonen er delvis finansiert av emiren i Qatar, hvor kanalen har hovedsete. Al-Jazeera sender nyheter, debatter og dokumentarer 24 timer i døgnet. Noen av de mest populære programmene er «The Opposite Direction», «Against the Current» og «One Opionion and Another».

Kilder: Information og The Guardian

---
DEL

Legg igjen et svar