Et verktøy som er over 150 år gammelt

Photo Phnom Penh i Kambodsja har markert seg i fotofestival-landskapet i Sørøst-Asia siden oppstarten for ni år siden. Festivalen er gratis og bringer kunsten ut i det offentlige rom.

Avatar
Email: info@ninatoft.no
Publisert: 01.11.2018

Høsten er tiden for internasjonale fotofestivaler, og i Sørøst-Asia har Photo Phnom Penh i Kambodsja seilet opp som en av de mest interessante de siste årene. Festivalen, som arrangeres for niende gang i år, vil skape synergier mellom asiatiske og europeiske fotografer, og synligjøre det nye kambodsjanske fotografiet.

De 14 fotografene som er presentert under årets festival fremstår som et løst kuratert utvalg av fotografiske tematikker og praksiser med ganske varierende nivå; fra meriterte pressefotografer som Mak Remissa og anerkjente kunstfotografer som JH Engström, til lidenskapelige amatørfotografer som Ly Min.

Foto av forandring

To av utstillerne – koreanske Daesung Lee og russiske Alexey Shlyk – skiller seg ut med sin evne til å fortelle historier som mennesker og gjenstander bærer i seg. De anvender begge fotografiet til å peke på langsomme endringer i både landskap og kultur, som hver på sin måte forteller om det nærstående bristepunktet for vårt forbruk.

Mens vi studerer grafer over antatte CO2-nivåer, og avholder konferanser og internasjonale toppmøter hvor vi forsøker å vedta nivåene på fremtidige utslipp og lurer på hvor stor temperaturøkning jorden kan tåle, så hører vi om mennesker i andre deler av verden som lever i svært prekære situasjoner på grunn av klimaendringene. Hvordan fotografere noe som skjer så sakte, som ikke er enkeltstående og dramatiske hendelser, men endringer over tid?


… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer