The Book of the Sea tar oss med til en gruppe yupik-inuitter som lever langt nordøst i Russland, langs den iskalde kysten av Beringstredet. Filmskaperen Aleksei Vakhrusjevs (f. 1969) – som selv har vokst opp i en yupik-inuittfamilie – er utdannet ved Moskvas anerkjente Det allrussiske statlige kinematografiske institutt (VGIK), og i sin siste film løfter han fram tilværelsen og utfordringene til et folk som i både bokstavelig og metaforisk forstand befinner seg på kanten av stupet. I raskt tempo ødelegger klimakrisen noe som har overlevd gjennom årtusener.
I det knappe århundret som har gått siden Robert J. Flahertys banebrytende stumfilm om inuittene i Canada, Nanook of the North (1922), har den arktiske urbefolkningens liv og levnet sjelden blitt viet nærgående og detaljorientert oppmerksomhet. Vakhrusjev –
som regisserer og produserer filmene sine gjennom eget selskap, High Latitudes – har personlig kjennskap ikke bare til den melankolske og blendende skjønnheten til landskapet han har vokst opp i (de islagte sjøene, midnattssolen), men også til dybdene av smerte og fortvilelse som moderne tider, myndigheter og global oppvarming har påført – og påfører – slike småsamfunn.
The Book of the Sea er sentrert rundt en gruppe jegere som sørger for grunnleggende proteintilførsel i et samfunn bestående av 1500 sjeler – de fleste av disse arbeidsløse og mange av dem alkoholisert (inkludert, ifølge filmens presseinformasjon, heltens sønn, Aleksej Ottoj).
. . .
Kjære leser. Du har i dag lest noen frie artikler. Kom evt. tilbake om en ukes tid for å lese mer. Eller hva med å tegne abonnement? Da kan du kan lese alt (inkludert magasinene). Om du er det allerede, logg inn i menyen (evt mobilmenyen) i toppen.