Bestill sommerutgaven her

Et undersøkende nåtidsbilde av 22. juli

Arven etter 22. juli
Regissør: Tommy Gulliksen
(Norge, 2021)

22. JULI / Tommy Gulliksens andre dokumentar om 22. juli viser en sårbarhet som er både reflekterende, undrende og oppriktig ærlig.

Anslaget i Tommy Gulliksens Arven etter 22. juli er sterkt: Vi ser Eskil Pedersen tale opprømt til . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Avatar photo
Ellen Lande
Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.

Du vil kanskje også likeRELATED
Anbefalte

Faktiske og forestilte grenser

FILM FRA SØR: Jafar Panahis "No Bears" er en sterk film i seg selv, men får enda større slagkraft i lys av situasjonen den nå fengslede iranske filmskaperen er i.

Den politiske satiren

Oslo Pix: Med Gullpalme-vinneren Triangle of Sadness er svenske Ruben Östlund enda mer bitende satirisk – og mer direkte politisk – enn tidligere.

Forbildet som falt

Fortellinger om svindlere, fortrinnsvis fra virkeligheten, er lett å la seg fascinere av. For tiden er vi inne i...

En italiensk bildekavalkade

FOTO: Det skulle gå nærmere femti år før Paolo di Paolos datter fant bildene faren hadde tatt, og konfronterte ham med hans til da ukjente fortid som (italiensk) kjendisfotograf.

Arabisk film med politisk brodd

ARABISKE FILMDAGER: Spenningsfilmen Huda’s Salon retter et feministisk blikk på kvinners posisjon på det israelskokkuperte Vestbredden, mens det særegne familiedramaet Costa Brava, Lebanon omhandler Libanons pågående avfallskrise.

Kampen for Hongkongs demokrati

DEMOKRATIBEVEGELSE: Ved å følge fire unge demonstranter kommer dokumentarfilmen Faceless svært tett på protestdemonstrasjonene i Hongkong i 2019.