Et rørende gjensyn med van Gogh

I et innlegg i forrige utgave av Ny Tid sørger Tore Kierulf Næss over at billedkunsten har dårlige kår nå til dags. Foranledningen til hans klagesang er at han har vært ute blant kreti og pleti og besøkt utstillingen «Munch + van Gogh» på Munchmuseet på Tøyen. Han får frysninger ved tanken på disse overfladiske […]

Ny Tid

I et innlegg i forrige utgave av Ny Tid sørger Tore Kierulf Næss over at billedkunsten har dårlige kår nå til dags. Foranledningen til hans klagesang er at han har vært ute blant kreti og pleti og besøkt utstillingen «Munch + van Gogh» på Munchmuseet på Tøyen. Han får frysninger ved tanken på disse overfladiske blockbusterutstillinger som sprer seg som ild i tørt gress, «ikke bare her i Norge, men også de fleste andre steder i den vestlige verden» (sic).  Denne typen utstilling fører ifølge Næss bare til at museene får presseoppslag (å nei!), publikumstilstrømning (kan det bli verre?) og en følelse av å lykkes som kunstmuseum (bevares!).

Denne fryktelig overfladiske trenden har «mildt paradoksalt» bare én positiv effekt: den har ført Næss’ gamle venn Vincent van Gogh til Oslo. Å bruke ett eneste saklig argument for å kritisere utstillingen har Næss ikke tid til: «Sammenstillingen med Munch kan man sikkert skrive en hel del om, men det tenker jeg ikke å gjøre.» Vi får prise oss lykkelig over at han har funnet tid til å besøke utstillingen i det hele tatt.

Saken er åpen for Ny Tids abonnenter. Logg inn i toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

Kommentarer
DEL