Et rop for Syria

«Tilsvarende kan skje overalt i verden,» sier Evgenij Afineevskij, som med Cries from Syria gir et sterkt og lettfattelig bilde av krigsårene landet har vært igjennom.

Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Cries from Syria

Evgenij Afineevskij

«Man må kjenne årsakene til en sykdom for å kunne behandle den,» sier den russiskfødte regissøren Evgenij Afineevskij når Ny Tid møter ham på Bergen Internasjonale Filmfestival. Medisin-metaforen viser til krigen i Syria, som han skildrer i den kinoaktuelle dokumentaren Cries from Syria. Her tegner Afineevskij et oversiktlig bilde av utviklingen i landet fra opptøyene under den arabiske våren i 2011 og frem til i dag, fortalt av syrere i opposisjon til Assads regime.

Gjenfortelling. «Jeg ønsket å fortelle en mer omfattende historie enn de fragmenterte innslagene man får gjennom nyhetene. Det er et stort hull i vestlige mediers dekning av krisen i Syria frem til 2015, da flyktningstrømmen traff Europa for alvor. Jordan og andre land i Midtøsten hadde jo opplevd dette allerede fra 2011–12, men ingen snakket om det,» sier han.

Afineevskij reiste derfor til Jordan, Libanon og Tyrkia, samt over grensen til Syria, for å forstå hva som foregikk.

«Jeg innså at jeg befant meg midt i de mørkeste øyeblikkene i Syrias historie. Jeg bestemte meg for å gjenfortelle det i filmen, for å forklare verden i detalj om grusomhetene og umenneskelighetene som utspilte og fremdeles utspiller seg der.»

Samtaler. Cries form Syria består av en rekke intervjuer med syriske motstandskjempere og andre øyenvitner, samt et svært omfattende videomateriale som gir nærgående dokumentasjon av voldsutøvelsen og ødeleggelsene som har funnet sted under Bashar al-Assad de siste seks årene. Tilnærmingen minner om Afineevskijs forrige dokumentar Winter on Fire: Ukraine’s Fight for Freedom, som skildret Euromaidan-opprørene i Ukraina, og som ble nominert til Oscar i fjor for beste dokumentar.

«Jeg ble gradvis introdusert for ulike syriske aktivister. Etter hvert som jeg bygget opp tillit, lot de meg møte stadig flere personer som åpnet seg opp og ga meg sine beretninger – samt materiale de selv eller venner av dem hadde filmet. Slik fikk vi inn rundt 20 000 gigabytes med Syria-opptak, som min dyktige klipper og medprodusent Aaron I. Butler klarte å redigere ned til en to timer lang film på bare elleve uker.» Regissøren medgir at han både av plasshensyn og mer pedagogiske årsaker måtte utelukke visse sider ved konflikten – som religion.

Barna skal bygge. Cries from Syria starter med de kjente bildene av treåringen Alan Kurdi, som ligger død på en strand i Tyrkia. Dette setter effektivt tonen for en lm som inneholder mye opprivende materiale, og som i stor grad handler om barn.

«I filmen brukes de tre ikoniske bildene av syriske barn for første gang samtidig, og gjennom dem fortelles historien,»sier Afineevskij. De to andre bildene han sikter til, er opptaket av fem- åringen Omran Daqneesh, som sitter blodig og støvete i en ambulanse etter å ha blitt reddet fra et luftangrep mot Aleppo utført av regjeringsstyrkene, samt et intervju med syv år gamle Bana Alabed, som er kjent for å twitre meldinger om situasjonen i samme by frem til hun klarte å evakuere derfra.

Lyst til å lese videre?

Logg inn eller registrer deg her

---
DEL

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here