Loro Regissør Paolo Sorrentino

Et overflatisk fyrverkeri


ITALIENSK POLITIKK: Med sin nye film om Silvio Berlusconi forsetter Paolo Sorrentino å skildre sosietetsliv og maktstrukturer i Italia, uten nødvendigvis å trenge under den prangende overflaten.

Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: alekshuser@gmail.com
Publisert: 2019-04-01
Loro

Paolo Sorrentino ( Italia/Frankrike)

Paolo Sorrentinos nye film begynner med en erklæring om at filmen ikke er basert på virkelige hendelser, og at enhver likhet med virkelige personer er tilfeldig. Men denne påstanden synes å være vel så oppdiktet som filmens innhold. Uten at jeg kan stadfeste hvor sannferdig den er, handler Loro nemlig om den italienske mediemogulen og tidligere statslederen Silvio Berlusconi.

Det går imidlertid nesten en time av filmens 150 minutter lange spilletid før hovedpersonen selv dukker opp. Først møter vi den relativt unge og svært skruppelløse Sergio (Riccardo Scamarcio), hvis forretninger synes å dreie seg om en form for hallikvirksomhet i politiske kretser. Han har et mål om å klatre i makthierarkiet, og har innsett at veien dit går via filmens nevnte hovedkarakter – som på dette tidspunktet ikke engang nevnes ved navn. For å imponere den solbrune milliardæren leier Sergio en luksuriøs villa rett overfor Silvios landsted, der han arrangerer en storslått fest med lettkledde piker, boblende vin og sjenerøse mengder kokain og MDMA.


[ntsu_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=0Bj8voOPacE

Filmen tar for seg en periode på 2000-tallet hvor Berlusconi ikke lenger innehar noen formell politisk posisjon, men ser for seg et comeback til neste valg. I filmens kanskje mest minneverdige scene ser vi ham «preppe» seg for oppgaven ved å børste støvet av gamle kunster som innsmigrende telefonselger. Denne scenen sier nokså mye om rollefigurens evner og mentalitet, og skiller seg ut i en ellers nokså lang og ekstravagant orgie i hoftevrikkende damer med og uten bikini.

Forfengelighet og dekadanse

Både dekadanse og maktstrukturer i det italienske samfunnet er tilbakevendende temaer hos Sorrentino, som tidligere har regissert blant annet spillefilmene Il Divo og Den store skjønnheten samt …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?
Abonnement halvår kr 450

Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)