Et lite stykke Hollywood

Fredag 13. august var det norgespremiere på Harald Zwarts stjernespekkede film The Karate Kid. Velkommen til et globalisert Hollywood!

Ny Tid

Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter.
(Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Filmindustri. Filmen, som er en resirkulert versjon av John G. Avildsens original fra 1984 (hvorfra mange husker Mr. Miyagis visdomsord «wax on, wax off»), er allerede på vei til å bli den mest populære på regissør Harald Zwarts CV. Ifølge nettstedet BoxOfficeMojo.com hadde filmen fram til den 5. august spilt inn nær 1,6 milliarder kroner på verdensbasis og danket ut flere av sommerens store filmhits.

The Karate Kid, som har norgespremiere 13. august, er et av mange eksempler på at Hollywood ikke bare er et sted i USA – det er også en industri med forgreninger over hele verden. Filmen er innspilt i Kina og distribuert av Columbia Pictures, som siden 1989 har vært eid av japanske Sony. Handlingen kretser rundt kung fu (stikk i strid med tittelens nikk til japansk kampsport), som har sitt opphav i det kinesiske Xia-dynastiet for 4000 år siden, og brukes som et middel til forbrødring mellom kulturer mot onde krefter.

I hovedrollene finner vi amerikanske Jaden Smith (sønn av produsent og skuespiller Will Smith) og kinesiske Jackie Chan, som alle er med Zwart på promoteringsturneen der besøksstedene inkluderer Los Angeles, London, Tokyo – og Fredrikstad, Zwarts hjemby!

Veien til Fredrikstad

Kino har en unik plass i moderne kulturliv, og har en lang historie som global underholdningsform. Lenge før nederlandskfødte Zwart var påtenkt av sin nederlandske far og norske mor, ble kinoteknologien satt i masseproduksjon av det franske selskapet Lumière på 1890-tallet. Ifølge boka Det store tivoli fra 1967 av forfatter Sigurd Evensmo, sendte selskapet representanter «ikke bare til storbyene over hele Europa, men også til USA, Sør-Amerika, India, Japan og Australia». Franskmennene var aktive også på produksjonssiden. Filmproduksjonsselskapet Pathé Frères solgte i 1908 dobbelt så mange filmer i USA som alle de andre amerikanske selskapene til sammen.

Etter andre verdenskrig forgrenet Hollywood seg ytterligere utover USAs grenser. Ansporet av den økonomiske suksessen til 1970-tallets storfilmer som Haisommer og Star Wars, fungerte Hollywood mer og mer som en forretningsinvitasjon til bransjemessig ubeslektede investorer. For eksempel ble den franske banken Crédit Lyonnais, som opprinnelig var eid av den franske stat, en av de sentrale finansieringskildene for 1980-tallets storfilmer som Platoon og Danser med ulver.

Over de siste 20 årene har opptil 70 prosent av investeringene i Hollywood vært utenlandske, hvorav store andeler har kommet fra selskaper basert i Asia. I 2009 investerte den indiske mediegiganten Reliance 825 millioner dollar i DreamWorks, selskapet bak blant annet Shrek-filmene.

Dette er et utdrag. Les mer i Ny Tid nr. 27, som er tilgjengelig her.

---
DEL