Et Kina i endring

Up the Mountain gir et gløtt inn i en idyllisk landsbyhverdag i Yunnan-provinsen, i et Kina som står ved en korsvei mellom gammelt og nytt.

Nita er freelance journalist og kritiker for Ny Tid.
Email: olivianita@outlook.com
Publisert: 2019-01-02
Up the Mountain

Zhang Yang ( Kina)

Up the Mountain gir et gløtt inn i et Kina som trolig er nokså ukjent for de fleste. Majoriteten av filmene om Kina i dag fokuserer på billig arbeidskraft, brudd på menneskerettigheter samt landets voksende økonomiske makt og posisjon som verdens største vareprodusent. Dette er viktige temaer, men det ensrettede fokuset har gjort det vanskelig å se Kina fra andre vinkler. Zhang Yangs film bryter med denne ensidige vinklingen og minner oss på at alle land – også Kina – bærer i seg ulike og sammensatte fortellinger.

Up the Mountain er et portrett av et rolig landsbyliv i Yunnan-provinsen, et sted der kulturen er allestedsnærværende og livsrytmen følger naturens rytme. Ved å benytte flere kameraer og presise bilderammer er dette portrettet idyllisk uten at det idealiserer. Filmen setter fordømmelse og politikk til side for å fortelle en oppriktig historie om fellesskap og varme, en historie som fremkaller både inspirasjon og en reell følelse av at alt er mulig.

Hjertet i lokalsamfunnet

Kunstneren Shen Jianhua, som forlot Shanghai til fordel for et liv på toppen av fjellet, er navet i filmen, like faderlig og vis som han er gåtefull. Han lærer bort kunst til landsbyboerne og bygger sammen med sin gravide kone og tenåringsdatter et hjem som raskt blir hjertet i lokalsamfunnet, et sted der folk kommer og går, måltider tilberedes og nye kunstnere formes. Hvert fragment av dette livet summeres opp i malerier og tegninger; det skaper en følelse av en umiddelbar forbindelse mellom kunst, virkelighet og historiefortelling. Yangs kamera har en upåklagelig sans for timing når det fanger disse øyeblikkene. Hver scene er tatt opp fra flere vinkler, med en atmosfære som minner om fiksjonsfilm, samtidig som det skaper en følelse av ekte intimitet.

Portrettet av livet i Yunnanprovinsen er idyllisk uten å idealisere.

De fleste kunstverkene som vises i filmen, er malt av en gruppe kvinnelige folkekunstnere som bor lenger nede i fjellsiden, men som tilbringer dagene i det felles kretsløpet Jianhuas hjem er. De kler seg i tradisjonsdrakter og er alltid sammen – de fremstår nærmest som én karakter når de snakker, synger, og maler daglivet i landsbyen ned på lerretene sine. Kvinnene er de sentrale karakterene i filmen, sammen med Dinglong, en ung læregutt som står ved et vendepunkt i livet. Han elsker å male og oppholde seg i huset til Jianhua, men faren hans …

Abonnement halvår kr 450

Kjære leser. Du har lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.