Et forsvar for flyavgiften

NHO og flyselskapene slåss desperat mot en ny flyavgift på 88 kroner. Den mektige bransjen påstår både at avgiften ikke vil ha klimaeffekt, og at den vil føre til nedleggelse av flyruter. Dette henger ikke sammen. Det er oppsiktsvekkende at NHO mener at markedsmekanismen ikke virker. Poenget med miljøavgifter er å endre adferd og redusere […]

Ny Tid
Email: redaksjon@nytid.no
Publisert: 16.12.2015

NHO og flyselskapene slåss desperat mot en ny flyavgift på 88 kroner. Den mektige bransjen påstår både at avgiften ikke vil ha klimaeffekt, og at den vil føre til nedleggelse av flyruter. Dette henger ikke sammen.
Det er oppsiktsvekkende at NHO mener at markedsmekanismen ikke virker. Poenget med miljøavgifter er å endre adferd og redusere etterspørselen etter forbruk med negativ miljøpåvirkning. Det betyr at tilbyderne, i dette tilfellet flybransjen, påvirkes. Det vil selvsagt kreve omstillinger. En flyavgift kan derfor bety at enkelte mindre lønnsomme flyruter må legges ned.

Uansvarlig. At det truer 5000–6000 arbeidsplasser, slik NHO hevder, virker lite sannsynlig. Men avgiften vil bidra til at Avinor og bransjen tenker seg om før de fortsetter med sine planer for ytterligere vekst. Til nå har planer om flyplassutvidelser blitt heiet frem av uansvarlige politikere. Det bør det nå være slutt med, i hvert fall om vi skal tro NHO selv: Dersom bransjen blør som følge av en avgift som koster omtrent det samme som en halvliter øl, – ja, så er det stor risiko for at nye rullebaner og flyplassterminaler ender opp som gasskraftverkene på Vestlandet – tapsbomber planlagt av korttenkte utbyggere og godkjent av uansvarlige politikere.


… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer. (Du har allerede lest 3 gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer