Et bilkræsj i sakte kino

Smertefullt pinlig og underholdende skandaledokumentar, som avdekker det amerikanske politiske showet i Trumps tidsalder.

Weiner
Regi: Josh Kriegman og Elyse Steinberg

Fra ståstedet til den skandaliserte tidligere kongressmannen Anthony Weiner virket det kanskje som en god idé. Etter å ha falt i dyp unåde da han ved et uhell tvitret bildet av den erigerte penisen sin til tusenvis av følgere, bestemte han seg for å stille i ordførervalget i New York City i 2013.

Den karismatiske Weiner var overbevist om at han kunne gjøre et politisk comeback, og ga sin tidligere stabssjef Josh Kriegman og medregissør Elyse Klingman full tilgang til å filme prosessen.

Weiner hadde enda et ess i ermet. En av pådriverne var hans lojale kone og mor til hans barn, maktmegleren Huma Abedin – for øvrig Hillary Clintons nærmeste rådgiver i inneværende presidentkampanje.

I løpet av Weiners første halvtime klarer den stridslystne underdogen å vinne gehør hos ulike New York-velgere som så gjerne vil tro på at kandidaten har sluttet å sende seksuelt ladede tekstmeldinger til sine kvinnelige beundrere. Men så faller det hele sammen. Det oppstår nye telefonsexanklager lenge etter Weiners første syndsbekjennelse. Ethvert håp om forsoning blir i stedet til en kaotisk, frydefull medieydmykelse av Weiner, som i all sin stoisisme bestemmer seg for å fortsette til tross for stormens negative innflytelse på ekteskapet, og til tross for at vinnersjansene er minimale.

Skandale på skandale. Deprimende? Ja, men Weiner er en betimelig beretning som sannsynligvis kommer til å bli en dokumentarisk hjørnestein i sagaene om de sammenfiltrede systemene i den amerikanske valgprosessen – på linje med Robert Drews innflytelsesrike Primary (1960) og Chris Hegedus og D.A. Pennebakers Clinton-fortelling The War Room (1993). Forskjellen er at Weiner ikke handler om en triumf, men snarere fremstiller kandidatens selvdestruktive, flammende kræsj fra innsiden av cockpiten. Klingman og Kriegmans nyanserte dokumentar er overbevisende pinlig og skikkelig underholdende – og ofte begge deler på én gang.

Når den nye sexmeldingskandalen blusser opp, prøver Weiner og Abedin raskt å forberede en uttalelse mens pressen flokker seg sammen utenfor kontoret deres. Weiner ber assistenten om å forlate rommet, men tillater at kameraet blir værende. Mens paret desperat forsøker å holde skaden i sjakk, begynner tv-kanalene å vise Anthony Weiners siste penisbilder – fotografier som Abedin ennå ikke hadde sett. Den resignerte stillheten som følger, bærer med seg både sorg, oppløsning, slutten på alle vinnersjanser og slutten på ekteskapet (Weiner og Abedin ble separert i august).

En av Weiners telefonsexkontakter bestemmer seg for å slå leir rett utenfor kampanjekontoret med media på slep.

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.