Enda en stein i muren


Klagemuren er et sted av enorm betydning for millioner av jøder. Hvilken rolle spiller den i israeleres hverdagsliv?

Email: bernarddichek@gmail.com
Publisert: 2017-08-18
The Wall

Moran Ifergan (Israel)

Moran Ifergans timelange dokumentarfilm Hakir (The Wall) handler om en mur som er ulik alle andre; den 20 meter høye muren som er siste rest av jødenes hellige tempel i Jerusalem, ødelagt av romerne i år 70 e.Kr. Som et mange hundre år gammelt pilegrimssted har den trukket til seg millioner på millioner av jødiske besøkende – inkludert prominenser som Bob Dylan, som kom hit i forbindelse med sønnens bar-mitzvah-seremoni. Muren er også en internasjonal turistattraksjon med over fem millioner besøkende hvert år – i tillegg til de politiske lederne som liker å bruke den som bakgrunn på fotografier.
Ikke noe av denne informasjonen blir nevnt i Ifergans kreative dokumentar. Arkeologi og kjendiser er ikke hva The Wall dreier seg om – filmen prøver snarere å utforske hvordan ulike mennesker kan ha helt forskjellige opplevelser av det samme fysiske stedet.

Sammenstillingens kunst. Ifergan anvender en ukonvensjonell teknikk for å utforske dypt mellommenneskelige spørsmål: Lydsiden består nesten utelukkende av hennes personlige telefonsamtaler med moren og venner – samtaler som handler om hennes pågående ekteskapsbrudd og andre familiesaker. Disse lydopptakene sammenstilles med bilder av de aktivitetene som i det daglige foregår ved Klagemuren. Det kan være menn og kvinner som ber lidenskapelig i de kjønnssegregerte seksjonene, eller turister som tar selfies; religiøse som deltar i feiringen av høytider, og folk som plasserer håndskrevne papirlapper inne i hulrom i muren med anmodninger og ønsker til Den allmektige – en skikk som er populær selv blant ikke-troende.
Vi ser aldri at Ifergan snakker i telefonen eller filmer på location, men filmens klipping får en til å tro at telefonsamtalene faktisk foregår mens hun er til stede ved Klagemuren. Vi følger dermed de intime og verdslige detaljene fra livet til en sekulær 33-årig filmskaper, samtidig som vi følger fellesaktivitetene på den offentlige plassen rundt et nasjonalt religiøst monument. Det er i disse møtene mellom lyd og bilde vi finner selve spenningen i filmen. Et eksempel på dette er når vi hører på en rørende samtale mellom Ifergan og hennes døende bestemor, mens vi ser bilder av fromme kvinner i dyp bønn – med utstrakte hender som griper tak i kalksteinsblokkene som utgjør Klagemuren.

Filmskaperen bruker ukonvensjonelle teknikker til å utforske dypt mellommenneskelige spørsmål.

I andre scener …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?

Abonnement kr 195/kvartal

Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)