En heimstaddikter

For å skrive godt om Afrika, må du skrive om noe annet.

Ny Tid

Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter.
(Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

[kapittel] – Jeg ville skrive om den amerikanske historien, forteller Russell Banks, en av USAs mest anerkjente forfattere. Hans siste bok Elskling kom på norsk og Pax i vår og har fått anmelderne til å sammenlikne Banks med Joseph Conrad, som skrev en av postkolonialismens største verker, Heart of Darkness. I Elskling følger Banks Hannah Musgrave, som på 1970-tallet reiser fra USA for å søke nytt om sønnene sine i Liberia etter å ha vært borte i elleve år. Som hvit, mannlig forfatter er Banks usedvanlig i nærheten til sin kvinnelige hovedperson, men også i sin likeframme og veloverveide tilnærming til Liberia og det afrikanske kontinentet.

– Jeg følte at jeg hadde rett til å fortelle denne historien fordi det var min historie, sier Banks over kafébordet i Stavanger under litteraturfestivalen Kapittel. Festivalen samler en rekke europeiske, amerikanske og postkoloniale forfattere. Mange omtaler Banks som den største blant dem.

– Rase er essensielt i ideen om hvem «vi» – som i europeiske amerikanere – er . Dette er en 400 år lang historie som ennå ikke er ordentlig fortalt. Amerikanere flest tror at de ikke har noe å gjøre med Liberia og borgerkrigen på 1980- og 90-tallet. Det plager meg.

Banks reiste opp og ned langs Afrikas vestkyst for å bli kjent med folket der. Siden deler av handlingen måtte foregå i Liberia, så han det som selvsagt at han måtte sette seg skikkelig inn i hva og hvem han skrev om. Når han skriver om afrikanere – eller om kvinner – tenker han ikke «hvordan ville hun eller de ha tenkt». Han tenker «hva ville jeg ha tenkt i denne situasjonen».

– Hvorfor har vestlige journalister og forfattere så lett for å framstille Afrika som ensidig stakkarslig?

– Det er som Clinton sa, da han ble spurt om hvorfor han inngikk forholdet til Monica Lewinsky: Fordi jeg kan.

---
DEL

Legg igjen et svar