En Wiseman for vår tid

I februar på Cinematekene: Gjennom 50 år har den meritterte regissøren Frederick Wiseman gått institusjons­samfunnet etter i sømmene – til glede, sinne og fortvilelse.

Margareta Hruza
Hruza er tsjekkisk/norsk filmskaper og fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: hruzam@gmail.com
Publisert: 01.02.2018
Titicut Follies (1967)/Near Death (1989)/At Berkeley (2013)/Ex Libris (2017)

Frederick Wiseman (USA)

Det er ikke ofte man kommer ut av en kinosal og føler seg både intellektuelt beriket og emosjonelt engasjert, men en av Frederick Wiseman-filmene som vises på cinematekene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø’ i disse dager, har en slik effekt. Den amerikanske filmskaperen, dokumentaristen og teaterregissøren Frederick Wiseman (f. 1930) er en av de få gjenlevende filmlegendene vi har, og det er første gang et utvalg av filmene hans settes opp i Norge.

Sjokkdebut. Wiseman debuterte som dokumentarfilmskaper i 1967 med Titicut Follies, et rystende portrett av en offentlig psykiatrisk klinikk for kriminelle i Massachusetts. Wiseman hadde tilbrakt 29 dager på sykehusets lukkede avdeling og filmet pasienter systematisk utsatt for nedverdigelser, tvang og mobbing med tragiske konsekvenser, og deretter brukt et år på å klippe materialet. For filmen mottok han priser både i Italia og Frankrike før filmen ble kalt tilbake og sensurert av de amerikanske myndighetene. Først 24 år senere, etter flere rettssaker og tre år etter at klinikken var blitt stengt, kom filmen endelig ut i offentligheten. Titicut Follies betraktes i dag som en klassiker innen dokumentarfilmsjangeren.

Hvis utdanningssystemet tvinger studentene til å ta opp lån, har man allerede styrt valgene deres for fremtiden: Etter studiene må de få seg en jobb og tjene mest mulig penger.

Gamle metoder. Den prisbelønnede regissøren lager omtrent én film i året og har i dag hele 44 tankevekkende filmer om ulike typer amerikanske institusjoner på sin merittliste. I 2016 ble han belønnet med en Oscar-hederspris, og i fjor vant han Den gylne løve-prisen på filmfestivalen i Venezia, sistnevnte for Ex Libris, en fire timer lang film om New Yorks offentlige bibliotek. New York Times’ anmelder beskrev filmen som «fantastisk, illuminerende og fullstendig fascinerende»; andre har rapportert at de gråt av glede da de så filmen, som ikke bare har en stor kulturhistorisk betydning, men som også representerer en sannhet som man sjelden ser på film.


… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)


Gratis prøve
[wpdevart_facebook_comment curent_url="https://www.nytid.no/en-wiseman-for-var-tid/" order_type="social" title_text="Kommentarer" title_text_color="#000000" title_text_font_size="22" title_text_font_famely="monospace" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="3" ]

Gi et svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.