En western for vår tid

Ved å børste støvet av den gamle Hollywood-sjangeren tegner Western et relevant og realistisk bilde av vår tids Europa. 

Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: alekshuser@gmail.com
Publisert: 05.04.2018
Western

Valeska Grisebach (Tyskland/Bulgaria/Østerrike)

Med spillefilmen Sehnsucht (Longing), som ble vist på Berlinalen i 2006 og Tromsø Filmfestival året etter, markerte manusforfatter og regissør Valeska Grisebach seg som en ny og spennende stemme innen tysk film. Det lavmælte dramaet skildret en ung metallarbeider som jobber som frivillig i det lokale brannkorpset i en liten tysk by, og den eksistensielle krisen han gjennomgår etter å ha innledet et utenomekteskapelig forhold til en servitør i en naboby. Med sin empatiske klassebevissthet og autentiske miljøskildring var filmen solid plantet i den europeiske tradisjonen for sosialrealistisk film, men føltes like fullt forfriskende og annerledes. Ikke minst på grunn av den pussige sluttsekvensen, der en gruppe barn diskuterer handlingen vi nettopp har bevitnet. Med andre ord et slags «gresk barnekor», som gir inntrykk av at historien på dette tidspunktet nærmest har blitt et lokalt sagn.

Det skulle ta mer enn ti år før Grisebach omsider var klar med en ny spillefilm. Western hadde internasjonal premiere i sideprogrammet «Un Certain Regard» under fjorårets Cannes-festival.

Fremmedfrykt og sjangerfilm. Denne filmen handler om en gruppe tyske arbeidskarer som skal bygge et vannkraftverk i den bulgarske ødemarken ved grensen til Hellas, og konfliktene som oppstår i møte med de lokale innbyggerne fra en nærliggende landsby.

I Western viderefører regissøren sin sosialrealistiske tilnærming, inkludert bruk av ikke-profesjonelle skuespillere i rollene.

I Western viderefører regissøren den sosialrealistiske tilnærmingen hun benyttet seg av i Sehnsucht, inkludert bruk av ikke-profesjonelle skuespillere i rollene. Men det er selvsagt ikke tilfeldig at filmen bærer samme navn som en av de klassiske Hollywood-sjangrene. Da hun gjestet årets filmfestival i Tromsø, fortalte Grisebach at hun denne gang hadde latt seg inspirere av gamle westernfilmer, i tillegg til at hun ønsket å tematisere frykten for fremmede.

… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer. (Du har allerede lest 3 gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer