En western for vår tid

Ved å børste støvet av den gamle Hollywood-sjangeren tegner Western et relevant og realistisk bilde av vår tids Europa. 

Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Western

Valeska Grisebach

Tyskland/Bulgaria/Østerrike

Med spillefilmen Sehnsucht (Longing), som ble vist på Berlinalen i 2006 og Tromsø Filmfestival året etter, markerte manusforfatter og regissør Valeska Grisebach seg som en ny og spennende stemme innen tysk film. Det lavmælte dramaet skildret en ung metallarbeider som jobber som frivillig i det lokale brannkorpset i en liten tysk by, og den eksistensielle krisen han gjennomgår etter å ha innledet et utenomekteskapelig forhold til en servitør i en naboby. Med sin empatiske klassebevissthet og autentiske miljøskildring var filmen solid plantet i den europeiske tradisjonen for sosialrealistisk film, men føltes like fullt forfriskende og annerledes. Ikke minst på grunn av den pussige sluttsekvensen, der en gruppe barn diskuterer handlingen vi nettopp har bevitnet. Med andre ord et slags «gresk barnekor», som gir inntrykk av at historien på dette tidspunktet nærmest har blitt et lokalt sagn.

Det skulle ta mer enn ti år før Grisebach omsider var klar med en ny spillefilm. Western hadde internasjonal premiere i sideprogrammet «Un Certain Regard» under fjorårets Cannes-festival.

Fremmedfrykt og sjangerfilm. Denne filmen handler om en gruppe tyske arbeidskarer som skal bygge et vannkraftverk i den bulgarske ødemarken ved grensen til Hellas, og konfliktene som oppstår i møte med de lokale innbyggerne fra en nærliggende landsby.

I Western viderefører regissøren sin sosialrealistiske tilnærming, inkludert bruk av ikke-profesjonelle skuespillere i rollene.

I Western viderefører regissøren den sosialrealistiske tilnærmingen hun benyttet seg av i Sehnsucht, inkludert bruk av ikke-profesjonelle skuespillere i rollene. Men det er selvsagt ikke tilfeldig at filmen bærer samme navn som en av de klassiske Hollywood-sjangrene. Da hun gjestet årets filmfestival i Tromsø, fortalte Grisebach at hun denne gang hadde latt seg inspirere av gamle westernfilmer, i tillegg til at hun ønsket å tematisere frykten for fremmede.

Filmens hovedkarakter Meinhard (spilt av Meinhard Neumann) er en ordknapp noen-og-førti-åring med soldatbakgrunn fra blant annet Afghanistan, som inntar en resignert rolle overfor sine kollegaer. Etter at han kommer over en hest i skogen, blir Meinhard i konkret forstand den fremmede som rir inn i den bulgarske landsbyen – i hans tilfelle for å kjøpe sigaretter. Med dette oppnår han en viss kontakt med lokalbefolkningen, senere også av romantisk art. Dette til tross for at svært få av bulgarerne snakker tysk – og ingen av tyskerne snakker bulgarsk. Skepsisen blant landsbyboerne overfor de utenlandske arbeiderne er dessuten sterk, blant annet på grunn av et mislykket forsøk på flørting med en lokal jente fra arbeidslederens side.

Klassiske elementer. Man skal ikke ha sett mange westernfilmer for å dra kjensel på flere av de nevnte komponentene i fortellingen. Meinhardt har en menge likhetstrekk med den klassiske westernhelten, slik vi eksempelvis har sett ham i John Waynes skikkelse: en mann av få ord og stor handlekraft, med mer forståelse for naturen og de innfødte – altså indianerne, som de ble kalt – enn andre hvite amerikanere. Og som følgelig hadde ett ben i hver av disse leirene, uten helt å høre hjemme i noen av dem.

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.