En velkommen forstyrrelse

Klassekamp, raseskille, telefonsalg og fordummende reality show er sentrale elementer i Boots Rileys fandenivoldske og satiriske debutfilm, Sorry to Bother You.

Lakeith Stanfield and Tessa Thompson appear in Sorry to Bother You by Boots Riley, an official selection of the U.S. Dramatic Competition at the 2018 Sundance Film Festival. Courtesy of Sundance Institute | photo by Doug Emmett. All photos are copyrighted and may be used by press only for the purpose of news or editorial coverage of Sundance Institute programs. Photos must be accompanied by a credit to the photographer and/or 'Courtesy of Sundance Institute.' Unauthorized use, alteration, reproduction or sale of logos and/or photos is strictly prohibited.
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Sorry to Bother You

Boots Riley

USA

Og nå til noe helt annet, for si det med Monty Python. Da rapmusiker og aktivist Boots Riley skulle selge inn spillefilmdebuten sin for potensielle investorer, startet han med å beskrive den som en «absurd, mørk komedie med magisk realisme og science fiction, inspirert av telefonsalg-verdenen». Med disse ordene burde det være klart at Sorry to Bother You er ganske annerledes enn det meste man ser av amerikansk film – eller film fra andre land, for den saks skyld.

Spillefilmen handler om den unge, svarte amerikaneren Cassius Green (Lakeith Stanfield) – «Cash» blant venner – som bor i sin onkels garasje og har et desperat behov for en jobb. Det får han hos et telefonsalgsselskap, der han raskt knekker koden for suksess: Etter råd fra en kollega (spilt av veteranen Danny Glover) begynner han å snakke til kundene med sin «hvite stemme». Cassius er så dyktig i arbeidet at han raskt stiger i gradene, også i bokstavelig forstand; nærmere bestemt til etasjen lenger opp i kontorbygget, hvor de utelukkende snakker med «hvit stemme», og hvor produktene som selges, etisk sett, er langt mer tvilsomme enn de innledende leksikonene.

Klassekamp og reality-tv

Tidlig blir det åpenbart at filmen skildrer en rimelig skrudd virkelighet, med like opplagte, satiriske paralleller til dagens USA. I kulissene reklamerer selskapet WorryFree for at folk skal oppgi friheten sin for en nærmest robotaktig lykke hvor alle primære behov er dekket, og på tv ruller programmet «I Got the Sh*t Kicked Out of Me» – der folk får nettopp livskiten banket ut av seg for masseunderholdningens skyld.

Cassius’ suksess og påfølgende streikebryteri gjør at han svikter vennene på arbeidsplassen, som ønsker å danne en fagforening for telefonselgerne. Blant dem er kjæresten Detroit (Tessa Thompson); en performancekunstner og aktivist som retter sine aksjoner mot WorryFree. Gjennom sine nye salgsoppgaver kommer også Cassius nærmere i kontakt med det samme selskapet, samt den lyssky utviklingen av en ny og ganske så revolusjonerende form for arbeidskraft.

Regissør Riley retter hardt skyts mot corporate business.

Du har nå lest 3 gratis artikler denne måned. Er du abonnement, logg inn i
toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.