En evig revolusjonær

På et Cuba som sakte beveger seg stadig lengre bort fra kommunismen, sitter en kubansk veteran fast i fortiden.

Nita er freelance journalist og kritiker for Ny Tid.
Email: olivianita@outlook.com
Publisert: 2019-01-02
Para la guerra / To War Regissør

Francisco Marise ( Cuba/Argentina)

Andrés er en kubansk veteran som aldri har sluttet å være soldat. Han sloss i Angola og Nicaragua, men selv om hans siste oppdrag var over for mer enn 30 år siden, har han opprettholdt soldatens tankegang og troen på kommunismens sak. Og mens entusiasmen for revolusjonen i de lange tiårene med knapphet og totalitært styre bleknet hos mange kubanere, og landet hans nå er i endring, trener Andrés til en krig han er sikker på vil komme. Ved å holde fast ved en fortid som egentlig aldri var særlig gloriøs, lever han i en verden som bare eksisterer i hans eget sinn og i den beskjedne leiligheten han bor i.

Francisco Marises første helaftens film er et rørende portrett av denne hengivne, aldrende mannen, som er etterlatt av tiden og historien som en illustrasjon på hvordan arrene fra krigen og skadene fra en doktrine kommer til syne på uventet vis og kan merke en soldats hjerte og sinn for livet.

<br><br><iframe src="https://player.vimeo.com/video/288395910" width="640" height="360" frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen"></iframe><br><br>

Å leve i en fjern fortid

Filmen låner den begivenhetsløse takten i Andrés’ liv; tiden beveger seg knapt i omgivelsene hans. Han tilbringer sitt liv med å trene og utføre enkle gjøremål i leiligheten sin. Han demonstrerer sine kampferdigheter foran kameraet, og blir en levende illustrasjon av en soldats treningshåndbok med originale instruksjoner på lerretet før hvert sett med kampbevegelser. Og mens disse scenene i første omgang virker besynderlige, nærmest surrealistiske, blir det tristheten i denne mannens ensomhet og alvoret i entusiasmen hans som snart tar over atmosfæren i filmen.

Fra tid til annen tar Andrés fram telefonkatalogen og forsøker å finne gamle kamerater fra oppdragene i Nicaragua. Han ringer fasttelefonnumre fra katalogen, bare for å oppdage at vedkommende han leter etter, er død, eller at det er en annen med samme navn i den andre enden. Filmen kombinerer arkivopptak og lyd for å skape et bilde av verden slik han opplever den – en fjern fortid, men der han fortsatt oppholder seg mentalt.

Abonnement halvår kr 450

Filmen kombinerer arkivopptak og lyd for å skape et bilde av verden slik hovedkarakteren
ser den.

Andrés tilhører en generasjon og en fortid Cuba langsomt er i ferd med å forlate. Og mens landet stadig er en autoritær stat, ser de yngre med håp mot framtiden. Som overalt ellers er det også noen som ser mot fortiden, men nostalgi er vanligvis et svar for folk som føler at det ikke er bruk for dem, at de er …

Kjære leser. Du har lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.