En del av allmenndannelsen


Hvor mange bilder tror du en helt vanlig skoleklasse produserer i løpet av et år? Titusenvis? Millioner? Og hvor mange skoletimer har elevene i året med bildelære? Fem? Ti?

Email: redaksjon@nytid.no
Publisert: 2015-05-05

Bildespråket er ikke en del av allmenndannelsen i Norge i dag. Barn lærer å lese og lage bilder gjennom sosiale medier, fordi mobiltelefonene deres har kamerafunksjon. De ser så mange bilder hver eneste dag at de kan mer om bilder enn foreldrene og lærerne sine til sammen. Men vi lar barna våre være autodidakter i bildebruk, selv om samfunnet kommuniserer med bilder hver dag, hele tiden. Bildets betydning. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen inviterte i 2010 den australske professoren Anne Bamford til Norge for å gjennomføre en forskningsstudie på kunst og kultur i grunnutdanningen. Forskningsresultatene ble presentert i rapporten Arts and Cultural Education in Norway i 2011. Her undersøker Bamford hva som blir gjort i kunst og håndverk-faget i Norge, hvordan kvaliteten i faget er, og hvilke muligheter og utfordringer faget har i dag og for fremtiden. Rapporten synliggjør en skolehverdag der nærmest en tidel av skoletiden er …


Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn om du har abonnement.


Close
Logg inn


Abonnement kr 195 kvartal