Grusomhetens teater

En annerledes religionshistorietime

Seder-Masochism
Regissør: Nina Paley
()

ANIMERT MUSIKAL / Filmskaperen bak Sita Sings the Blues har igjen laget en animert musikal full av fengende musikk og feministisk kritikk – som i likhet med forgjengeren er gratis tilgjengelig på nettet.

«Og nå over til noe helt annet.» Jeg innledet med dette Monty Python-sitatet også da jeg for noen måneder siden skrev om Boots Rileys film Sorry to Bother You, men det er vel så relevant å ta i bruk om Nina Paleys animerte musikal Seder-Masochism. Både fordi filmen er svært forfriskende og annerledes, og fordi den legendariske britiske komikergruppen – og da særlig spillefilmen Life of Brian – oppleves som en naturlig referanse.

Leken gjenfortelling

Animatør, regissør, manusforfatter og produsent Paley (hun har også en rekke andre funksjoner!) følger her opp sin ti år eldre helaftens animasjonsfilm Sita Sings the Blues, som var en leken og fantasifull adapsjon av det gamle indiske heltediktet Ramayana. I filmen ble denne episke historien om hindugudene Sita og Rama blant annet gjenfortalt etter hukommelsen av tre moderne indere, med alt det innebar av uenigheter, unøyaktigheter og digresjoner. Typisk for Paleys mange kreative påfunn, ga de tre stemme til hver sin animerte skyggedukke. Også denne filmen var en slags musikal, hvor heltinnen Sita i Betty Boop-aktig animert utgave sang ut sine følelser i form av jazzsangerinnen Annette Hanshaws innspillinger . . .



Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)
Aleksander Huser
Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Du vil kanskje også like