Alexander Skidan (t.h) er blant de viktigste poetene i Russland i dag, er omtalt i blant annet Vagant og har tidligere lest under Audiaturfestivalen. Han er også en del av kunstnergruppen Chto Delat, som var grunnlagt av blant andre Dmitri Vilensky (t.v). (Foto fra Indre Oslofjord, tatt av Oxana Timofeeva)

En alternativ offentlighet

Kollektivet Chto Delat krysser grensen mellom teater og akademia, mellom aristokrati og proletariat, mellom deg og meg – og viser i praksis at det absurd iscenesatte er virkeligheten for mange russere.

Mette Karlsvik
Email: mette.karlsvik@gmail.com
Publisert: 15.09.2016

«Og nederst, sammen med dyr og de døde, er prostituerte, folk som holdes fanget for å jobbe; de er den nye, store underklassen. Under oss i arbeiderklassen,» sier Oxana Timofeeva. Den russiske forskeren og filosofen sitter på et bord i en liten stue i et lite hus på en liten øy i Indre Oslofjord. Foran henne folder Artimo Magun armene over brystkassen og sier med utestemme: «Hvordan kan du si ’oss’ i arbeiderklassen?» Han er rektor ved institutt for politiske studier ved Universitetet i St. Petersburg, og han høres sint ut. «Du er ikke en del av arbeiderklassen», fortsetter han. «Jeg veit hvor du bor. Jeg veit hva du tjener. Du er av det aristokratiet som du kritiserer.»

Timofeeva høres også sint ut: «Nei! Jeg eier ingen. Jeg utveksler min arbeidskraft med penger.»

Temperaturen er høy. Forvirringen mild. Er de fra samme lag eller ikke? Jo da, Timofeeva og Magun og resten av kunstkollektivet Chto Delat har reist til Oslo sammen for et seminar om dialektikk: «Hvordan antagonisme strukturerer transformasjonen. Eller: Hvem er redd for kulturell marxisme?»


… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer. (Du har allerede lest 3 gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer