En advarsel til den opplyste forbruker

«De sier jeg kan redde verden … Orangutangene, delfinene, havet, regnskogen, og til og med menneskeheten – det eneste jeg trenger å gjøre, er å kjøpe bærekraftige og rettferdige produkter. Men det er en løgn.»

Melita Zajc
Zajc er medieviter, forsker og filmkritiker. Hun bor og arbeider i Slovenia, Italia og Afrika.

The Green Lie

Werner Boote

Østerrike

Filmregissøren Werner Boote (kjent for filmene Plastic Planet og Alles Unter Kontrolle) og Kathrin Hartmann, miljøforkjemper og ekspert på bærekraft, har laget dokumentarfilm sammen. The Green Lie avslører den bitre sannheten bak «miljøsmart forbruk», og utpeker etisk konsum som siste nytt innenfor hjernevask: «grønnvasking». Filmen er finansiert av Austrian Film Institute, Wien Film Fund og den østerrikske allmennkringkasteren, ORF. Med sin menneskelige førstepersonsfortelling, henvender den seg både til kunstfilm-publikummet og til flertallet av dagens forbrukere. I likhet med filmens finansiering, vil seerskaren være sammensatt.

Stram struktur. I motsetning til sitt bredt anlagte tema, har filmen en stram dramatisk struktur, med to hovedpilarer: Den ene er protagonisten, som gjennomgår en viktig forandring i løpet av filmen. Den andre er fortellermåten, hvor hovedgrepet er kontraster. Portrettet av protagonisten – en opplyst og ansvarsfull europeisk forbruker, som helt i begynnelsen definerer seg selv som en som hadde en lykkelig barndom, lærte å være snill gutt, være høflig, å unngå krangling og vanligvis søker harmoni – blir satt i kontrast til antagonistene sine: kollegaen hans, Kathrin Hartmann, som er miljøforkjemper og medforfatter til filmen, og andre eksperter de møter under arbeidet, og som gradvis hjelper Hartmann med å avdekke de ubehagelige sannhetene bak Bootes komfortable forbruker-ideer.

Takket være filmens narrative struktur, og den utmerkede fotograferingen til Dominik Spritzendorfer og Mario Hoetschl, blir eksemplene på grønnvasking filtret sammen med dialoger mellom Boote og Hartmann, og intervjuene med eksperter, aktivister og protagonister. Det blir til en informativ reise gjennom hele verden.

Filmen avslører den bitre sannheten bak miljøsmart forbruk, og utpeker etisk konsum som siste nytt innenfor hjernevask: «grønnvasking».

Eksemplene på grønnvasking blir også presentert via kontraster. Under feltundersøkelsene av palmeoljeplantasjer i Indonesia, går protagonisten rundt med M&M-sukkertøy i lommen, og blir forbløffet over det ufruktbare, svarte, rykende landområdet der regnskogen er brent ned for å gi rom til palmeplantasjen, som brukes til å lage nøkkelingrediensen i sukkertøyet hans. Samtidig som aktivistene forklarer hvordan sertifikater for bærekraftig produsert palmeolje blir brukt til å «renvaske» oljen som produseres på dette ødelagte området, arrangerer palmeoljeindustrien en konferanse, der barn og eldre, kledt i tradisjonelle folkedrakter, danser til tradisjonell musikk og skaper en atmosfære av et eksotisk velværesenter.

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.