Ekte hjemmebrent

Grensene mellom fullverdig album og demo blir stadig vanskeligere å få øye på. Hip hop-generasjonen brenner og selger sine egne plater direkte fra gutterommet.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

De var nominert til Alarmprisen 2004 for beste hip hop-album og var et av hovednavnene på Norges største hip hop-festival, 2xH, sist helg. Johnny Engdal Silseth alias Jaa9 og Pål Tøien alias Onkl P er blant norsk hip hops yngste og mest lysende stjerner, men har fortsatt ikke en eneste offisiell plateutgivelse bak seg. For hvem trenger vel det i 2004?

På egen hånd

Etter at Tungtvann og EMI slo opp i 2003, er Apollo den eneste rapperen i Norge med kontrakt med et av de største plateselskapene. «Satans sirkus» slippes av Universal på mandag, men Apollo har et stort press om å levere salgsmessig for å få fornyet tillit.

Paperboys har gitt ut to album på det mellomstore svenske selskapet Bonnier Amigo, som også har tatt over Tommy Tees Tee Productions-etikett. Men ellers er hip hop-Norge forvist til sidelinjene. Tungtvanns tredje og kritikerroste tredjealbum «III: Folket bak nordavind» ble mandag gitt ut på Christer Falcks vesle C+C Records, mens Klovner i Kamp for tiden er uten plateselskap etter tre album på sitt eget City Connections. Ikke rart den oppvoksende generasjonen kutter ut å sende demoer til de store plateselskapene, for isteden brenne og selge demoene sine selv – med base i gutterommet?

Hip hop-festivalen 2xH i Trondheim og tegneseriefestivalen Raptus i Bergen har to påfallende likhetstrekk. Den etablerte bransjen holder lav profil både i henhold til representasjon og utgivelser, og overlater arenaen til selvutgitte utgivelser fra undergrunnen. På Raptus har det de siste årene vært en overflod av egenfinansierte utgivelser, fra de billigste A4-heftene fra kopimaskin til forseggjorte trykk delfinansiert av det som finnes av ymse kommunale, statlige og private støtteordninger. Og på 2xH velter salgsstandene over av hjemmebrente demoplater og mixtapes, fra både kjente og totalt ukjente artister. Kanskje støttet av kommunen, eller vel så ofte ikke. Tungtvann selger sin «Velkommen til Tungtland»-mixtape ved siden av den 13 spor dype demoen til trøndertrioen 3visemenn. For eksempel.

Dirty Oppland

Men tilbake til Jaa9 og Onkl P. De tilhører det 12 mann sterke Lillehammer-kollektivet Dirty Oppland, som i løpet av 00-tallet har spilt inn og spredd en uoversiktlig mengde låter via Internett. Ikke noe de tjener penger på, men som ryktespreder og reklame har taktikken vært uslåelig.

Dirty Oppland ble raskt ettertraktet konsertvare, og allerede i 2002 slapp Jaa9 og Onkl P til som gjesterappere på Tungtvanns «Påfyll EP». Samme år ga også Dirty Oppland ut en demo-CD, som i dag er et ettertraktet samleobjekt. Duoen giret opp aktiviteten, deltok på flere mixtapes og samleplater, flyttet til Oslo og ble en del av stallen til bookingbyrået Tornado. Det satte sammen «Bondegrammatikk – The Mixtape» for å gire opp interessen enda noen hakk, en samling originale Jaa9- og Onkl P-låter og rapping over instrumentalversjoner av ferske amerikanske hits.

Flere norske DJ’er og rapperne Kleen Cut og Andyboy hadde tidligere gitt ut slike mixtapes, men «Bondegrammatikk» var den første som ble tatt inn av Platekompaniet – og CD-plata solgte 1000 eksemplarer på to dager, ble anmeldt i avisene og attpåtil nominert til Alarmprisen for beste hip hop-album i 2003. Ikke dårlig for en plate som det i det hele tatt er høyst usikkert om er lovlig, i og med at den inneholder en mengde uautoriserte samples og coverversjoner. Jaa9 og Onkl P fikk da også en symbolsk bot fra bransjeorganisasjonen TONO som belønning.

Men suksessen til «Bondegrammatikk» er bare toppen av isfjellet. I takt med spredningen av mp3-filer på Internett og de lave kostnadene ved hjemmebrenning av CD-plater, eksploderte slippet av uoffisielle album og mixtapes i 2003. Får du ikke platekontrakt? Ingen grunn til å syte, bare gi ut plata di på egen hånd. Det er et uoversiktlig marked, og bare i 2003 kom det ut minst 25-30 norske plater på dette grå markedet. Og allerede i 2004 har bergensgruppa Freakshow (kåret til 2003s beste nykommer på 2xH), trønderne 3visemenn, Tungtvann, klikken rundt Equicez, bergenseren Teddy Touch og Hajoken & Makaber fra Oslo sluppet plater i albumlengde på egen hånd. En kar ved navn Jakob Okkenhaug har sluppet tre CD-mixtapes med eksentrisk hip hop/elektronika under samletittelen «Fragmenter», som også er tatt inn av Platekompaniet, mens Dirty Oppland lover «Greatest Hits»-plate i mai. Fortsatt uten noen platekontrakt i lomma.

---
DEL

Legg igjen et svar