FATTIGDOM: En generasjon unge skotter viser fram øyeblikk av ømhet og omsorg midt i hverdagens frustrasjoner, prøvelser og voldsepisoder.

Gray er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: carmengray@gmail.com
Publisert: 2019-10-18
Scheme Birds

Ellen Fiske,Ellinor Hallin (Storbritannia, Sverige)

En dyster hverdagsrealisme har preget og nærmest definert britisk film. Filmene skildrer arbeiderklassens fattigdom og vanskelige kår og understøttes av den politiske venstresidens bekymring for samfunnets økende forskjeller. Filmene kommer farlig nær sosialpornografi, spesielt når problemstillingene omfavnes av regissører med en privilegert bakgrunn som virker mer tvunget til å overføre klasseskyld enn ansporet til å skape noe basert på autentiske opplevelser.

Scheme Birds er ikke en av disse filmene, selv om den innledningsvis kan virke slik.

Handlingen foregår i den skotske byen Motherwell sør for Glasgow, tidligere kjent som stålindustriens hovedstad, som nå er stagnert i en økonomisk resesjon etter at nevnte industri ble hardt presset under Margaret Thatchers regime. Stålverkene ble nedlagt i tur og orden, og i dag er det kun ett stålverk igjen, som gjenåpnet i 2016.

Motherwell framstilles som en dyster by, ødelagt av narkotika og kriminalitet, der den mannlige delen av befolkningen er inn og ut av fengsel.

«Blir du her, blir du enten sperret inne eller havner på tjukken», sier unge Gemma. Vi følger henne gjennom flere år mens hun forsøker å navigere i starten av voksenlivet – der alt taler mot at hun vil lykkes, og hvor det kreves både utholdenhet og besluttsomhet.

Abonnement halvår kr 450



692335?title=0&byline=0&portrait=0″ width=”640″ height=”360″ frameborder=”0″ allowfullscreen=”allowfullscreen”>

Scheme Birds – Trailer from Syndicado on Vimeo.

 

Sosialrealisme

Regissørene Fiske og Hallin har laget en dokumentarfilm, men intimiteten og tilgangen til karakterenes privatliv gjør at den like gjerne kunne vært en sosialrealistisk fiksjonsfilm. Regissørduoen kommer fra Sverige, men de lar hovedpersonene får rom til å beskrive og definere forholdet til miljøet de lever i, påegne premisser, uten å melke tragediene for sitt sjokkerende innhold.

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)