Duer og pirater

Jeg har diamanter under skosålene, men må over bekken etter vann.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).
[øst-afrika] Det begynner med de første bønneropene fra moskeen i fem-tida. Så stemmer haner, kyr og løshunder med i morgenkonserten, og da er det egentlig bare å stå opp.

Tilværelsen ved foten av Kilimanjaro er sjelden lydløs.

Men innimellom, når jeg skjerper ørene, kan jeg høre en kjent strofe jeg lenge trodde var bare 20 år gammel, men som sannsynligvis har gjenlydt her på slettene lenger enn Paul Simon og zulugruppa Ladysmith Black Mambozo har sunget den, og enda lenger enn bønneropene fra moskeen har vært å høre. Det er lyden av en due – spør meg ikke hvilken – men det er da vitterlig noen takter fra introen til «Diamonds on the Soles of Her Shoes», fra Simons fantastiske plate Graceland, den nynner. Kanskje Paul Simon bare glemte å kreditere den?

I 1986 sto den økonomiske og kulturelle boikotten av apartheidstaten Sør-Afrika ennå sterkt, og mange mente derfor det var feil av Simon å spille inn deler av Graceland i nettopp Sør-Afrika. I ettertid er det likevel liten tvil om at Simons begeistring for den sørafrikanske township-musikken og samarbeidet med grupper som Ladysmith Black Mambazo og The Boyoyo Boys Band resulterte i en eksplosiv interesse for afrikansk musikk i Vesten. Mange anser dessuten Graceland som et av de første tilskuddene til den noe mystiske sjangeren «world music», som – om ikke annet – har fått en del hvite ører opp for musikk også fra Afrika, Asia, Latin-Amerika og andre utposter.

Men rekk opp hånda alle der hjemme som kan nevne minst to østafrikanske artister? Selv hadde jeg bare hørt om den tanzanianske hiphop-gruppa X Plastaz før jeg flyttet hit. Og det hjelper ikke at jeg er rik, hvit og har diamanter under skosålene når jeg skal ut og oppdatere platesamlingen, for det er langt mellom originalinnspillingene her, selv av gode, lokale artister. I stedet tvinges jeg til å kjøpe piratkopier, eller jeg må gå over bekken etter vann og bestille gjennom vestlige nettbutikker, hvis jeg ikke skal bidra til å undergrave det som burde ha vært en strålende østafrikansk musikkindustri.

En rapport fra Verdensbanken konkluderer med at mer enn 90 prosent av alle cd-plater solgt i Kenya er piratkopier. Denne businessen er så utbredt at folk i Afrika ikke lenger vet at det er ulovlig, sa John Andrews fra østafrikanske AI Records til avisa Daily Nation. Resultatet er billig musikk til folket, men lite penger til musikkbransjen. Men det plystrer nok duen på nabotaket en lang marsj i.

---
DEL

Legg igjen et svar