Abonnement 790/år eller 190/kvartal

Dialog mellom skulptur og fotografi

João Vilela Geraldo
João Vilela Geraldo
Geraldo er en portugisisk kulturarbeider og kurator.
UTSTILLING / Peter Lindberghs fotografier av Alberto Giacomettis små, hemmelighetsfulle skulpturer – satt sammen i en utstilling: Å vise frem intimitet er en utfordring. Man kommer som en besøkende, en inntrenger …

Den ekstraordinære utstillingen (og boken) Alberto Giacometti – Peter Lindbergh – Seizing the Invisible består av mer enn 110 verk: skulpturer, skisser og fotografier. Igangsatt av kunstformidler Charlotte Crapts (med dyktig scenografi av Duarte Morais Soares) i en av Portugals ekstraordinære kulturinstitusjoner, Museu da Misericórdia i Porto i Portugal. Resultatet ble en utstilling som forente to uvanlige, enestående og kompromissløse krefter. Et lite mirakel.

Metode og prosess

Det begynte med dialog, tvil og frykt. Det man vil ha, og det man ikke leter etter. Utgangspunktet var en forespørsel og en idé om et samarbeid mellom Fondation Giacometti og “Peter Lindbergh”. Fotograf Lindberg hadde vært en ivrig tilhenger av den sveitsiske kunstneren Alberto Giacometti i mange år og sett skulpturene hans i gallerier over hele verden. Lindberg fikk noen dager på å fotografere Giacomettis arbeider – flere av disse var arbeider han beundret. Og Lindberg oppdaget raskt at han ikke kjente Giacomettis verk og produksjon like godt som han trodde.

Det var en unik mulighet til å forstå kunstnerens metode og prosess, oppdage det skulptørens fingre hadde rørt ved, grepet i og forandret – fra tanke til tekstur. Kompromissløse kunstverk, upåvirket av begrepet samtidskunst. Hvis den rumenske skulptøren, maleren og fotografen Constantin Brâncuși var selve innovatøren, han som brøt med fortiden, hadde Giacometti en rå, røff, enkel og likefrem tilnærming til det menneskelige.

Fremsto som gigantiske statuer

Det Lindbergh oppdaget i den eklektiske samlingen av skulpturer fra flere tiår, var nettopp dette: en styrke i det enkle. Lindberg fotograferte Giacomettis små figurer, som via kameralinsen fikk et større format – i flere betydninger – middels store byster fremsto som gigantiske statuer, minner ble til nostalgi, og kjærligheten Giacometti følte for sin kone Annette – følgesvennen i dagliglivets rutiner han både behøvde og hatet på samme tid.

Som vi så i dialogen mellom fotografi og skulptur på utstillingen i Porto, er det påfallende hvordan fotografienes store format og nærbilder forvandler små byster og figurer til store, skumle gribber – vandrende, stirrende og tause kjemper. Skjønnheten ligger i dette spillet, projiseringen av små objekter i store, filmatiske rammer.

Fotografiet viste seg å være den beste medspilleren, det som løfter frem skulpturens fascinerende størrelse: Fotografiene gjør at vi nå får se detaljene, som vi lett kan overse ved første øyekast. Med en kraftig forstørrelse av detaljene, eller ved å se dem i perspektiv – eller rett og slett ved at de vises dem frem side ved side – glemmer man hvor små og hemmelighetsfulle Giacometti laget skulpturene.

… fylt av dagens forsøk, flekker, mislykkethet, testing, søl, prøving og feiling.

Selv større skulpturer får tekstur, «kjøtt på beinet», ved hjelp av optiske effekter og ekstreme nærbilder. Repetisjon – som Giacometti ble beskyldt for flere ganger – er utført ved å sette flere fotografier sammen til en diptyk eller triptyk. En kopi, en revisjon, som gjenskaper gjentagelsen og likhetene som også er en del av det å være menneske.

Ideen om å fotografere i et atelier – som Museu da Misericórdia, som med vakkert og ukontrollerbart lys kunne gjenskape de industriliknende kunstatelierene i 1920-tallets Paris – var vanskelig å gjennomføre. Et atelier er som pandoras eske: fylt av dagens forsøk, flekker, mislykkethet, testing, søl, prøving og feiling.

Å fotografere den kreative prosessen må ha vært utfordrende. I hovedsak fordi både skulptør og fotograf gjerne viser frem det ferdige resultatet, ikke alle forsøkene som ledet dit – og i hvert fall ikke første forsøk. Å anskueliggjøre det intime er en utfordring. Man kommer som en besøkende, en inntrenger, en som skal forstå og få innsikt. Man går derfra overrasket, forvirret og full av tvil. Kanskje har man misforstått, men man har aldri tatt feil.

Små, sky, figurer

Det er en dialog mellom arbeidene til Giacometti – en av verdens best kjente skulptører og samtidig en av de mest hemmelighetsfulle – av små, sky figurer og spillet mellom lys og skygge slik det er fanget av Lindbergh – en fotograf som har vært i rampelyset med redaksjonelle, kunstneriske og kommersielle fotografier i en årrekke.

Magi, trolldom, forholdet mellom papir og fikseringsmidler, spillet mellom hukommelse og fremtidige referanser, arkiv og nostalgi.

Det kan virke som utstillingen ikke begynte som et samarbeid, men som en avtalt konfrontasjon. Og det var nettopp det som gjorde den unik og enestående. Den detaljfikserte Giacometti var først og fremst håndverker og fremfor alt interessert i prosessen. Også Lindbergh, som gikk over til svart-hvitt-fotografier mens fargefotografiet ble populært, var besatt – av det faktum at fotografering i hovedsak var en kjemisk prosess. Magi, trolldom, forholdet mellom papir og fikseringsmidler, spillet mellom hukommelse og fremtidige referanser, arkiv og nostalgi.

… tekstur og det taktile, huden, beinet, kjøttet …

Og det er nettopp denne besettelsen, som inkluderer tekstur og det taktile, huden, beinet, kjøttet, som gjør utstillingen så intelligent og undersøkende. Invitasjonen til å fotografere Giacomettis arbeider var ikke ment for å skape en visuell dagbok eller et arkiv over kunstnerisk arv, men for å tilrettelegge for en konfrontasjon mellom en mann som ser livet gjennom linsen, et filter, og en mann som skapte med hendene, uten filter.

Ønsket om å berøre

Vårt behov for å se og berøre er det som gjør konfrontasjonsideen så god. Utstillingen, en studie i form og funksjon, satte ideen ut i livet. Vi glemmer at fotografiet til å begynne med også var noe vi berørte – små fotografier ble kysset, lagt i en lomme nær hjertet, vi hvisket til portretter og bevarte fotografier som små skatter. Vi har glemt at vi også kan berøre skulpturer. I dag har vi jo ikke lov til å røre ved skulpturer i museer og utstillinger.

De støpte figurene og bystene av bronse, leire og gips, stål og stein som ble laget av nakne hender, blod og svette, oppfattes og observeres nå på avstand. Det samme gjelder fotografiet, som opprinnelig ble utviklet for å flyttes mellom hender og lommer, ikke alltid for å vises frem. Ivaretatt, ikke beskuet. Papir, en familiær tekstur vi kunne holde fast ved med håp, frykt og begjær.

Det vakre og det utfordrende i denne dialogen er at den vekker nettopp det grunnleggende ønsket om å berøre, å beholde, å ta vare på. Det er umulig ikke å legge merke til bretter, folder og rynker i hver eneste Giacometti-skulptur – merker etter tynne fingre som har prøvd å skjære ut og forvandle materialet, merker som en fotograf har en tendens til å unngå og skjule. De menneskelige «feilene» og teksturene, disse merkene som vanligvis blir visket ut, retusjert, «ryddet opp».

Det er ironisk at en fotograf skal forevige nettopp disse «feilene», tiden som går, forvandlingen. Metamorfosen. Og bli fristet av det, fascinert, engasjert i det (og forvirret av enkelheten, som man kan se av bildene som illustrerer denne artikkelen). En fotograf som prøver å fange på film det som en gang ble lekt med, transformert, testet og utprøvd. Temmet.

                Oversatt av Iril Kolle.

- egenannonse -

Siste kommentarer:

Siste artikler

Menneskeplaneten

ESSAY: Hva ligger egentlig i begrepet ‘antropocen’ som betegnelsen på den epoken vi nå befinner oss i? Antropocen viser til de mange måtene vi mennesker har transformert verden på og gjenskapt den i vårt bilde. Men det har pågått en diskusjon mellom biologer, antropologer, geologer og andre fagfelt om hva begrepet egentlig innebærer.

Begjæret, ifølge Lacan, er umulig å fatte

PSYKOLOGI: Blaise Pascal var en motstridende skikkelse: Han var en av tidenes viktigste matematikere og vitenskapsmenn, men samtidig en ganske streng og dogmatisk katolikk. Med dogmatisk menes hovedsakelig at han vektla et klart skille mellom tro og viten. Og spør deg selv: Er det en forskjell mellom ‘idiotiens sannhet’ og ‘sannhetens idioti’?

NATO-motstanden, en spire til SF og Orientering

ARBEIDERPARTIET: Den ledende kraft i arbeiderbevegelsen manipulerte Norge inn i militært, politisk og økonomisk ekteskap med den vestlige, kapitalistiske blokken NATO. Hvilke metoder brukte ledelsen i Arbeiderpartiet for å få flertall, og hvordan ble den første motstanden organisert? Sigurd Evensmo var kulturredaktør i Arbeiderbladet da de første NATO-framstøtene meldte seg. Da partiet i 1949 meldte Norge inn i alliansen, forlot han redaktørkrakken og meldte seg ut av Arbeiderpartiet.

Det private er politisk

AKTIVISME: Et av hovedmålene til det iranske presteskapet, politikerne og menneskene som støtter presteskapet, er å holde kvinner og alt som har med dem å gjøre, utenfor det offentlige rom. Men den nobelprisnominerte Masih Alinejad gir stemme til Irans undertrykte kvinner gjennom sosiale og globale medier. Ærlighet, uten omsvøp, er en viktig del av Alinejads liv og forfatterskap.

Framsteg i dystre tider

FRAMTID: Med kriser på alle kantar har det blitt vanskeleg å hevde at verda går progressivt framover. Rahel Jaeggi vil i si nye bok Fortschritt und Regression likevel halde fast ved framstegstanken. Samfunn siktar ikkje mot ibuande mål – dei løyser først og fremst problem, hevdar ho.

En fornyelse av ideologikritikken

FREMMEDGJØRING: Denne lille boken til Rahel Jaeggi er stimulerende og nyttig – i en tid der ideologikritikk og mistankens hermeneutikk har kommet under press, blant annet fra folk som dyrker ‘nærværet’ og det dagligdagse. Og hva om våre handlinger og institusjoner tømmes for mening og går på autopilot – vil vi oppleves som fremmedgjort?

Once upon a time

GAZA: Øyeblikksbilder fra et Gaza som for alltid er borte. En gang i tiden passerte alle gjennom Gaza. Og for alle var det «Asias Athen», fordi det var et senter for filosofi. Gaza ble erobret, og var ottomansk fra 1516, britisk fra 1917, egyptisk fra 1948 – og endelig israelsk fra 1967. I det gamle Gaza så man jenter i miniskjørt, jenter med whisky og sigaretter, jenter som danset, og jenter som malte på kunstakademiet. Og det ottomanske tehuset Beit Sitti var et tilholdssted for intellektuelle, musikere og kunstnere. Der var det også et rockeband og et yogasenter, og pizzeria Italiano og granita … Men i dag?

Det moderne samfunnets biopolitiske grunnlag

FILOSOFI: En immun kropp forstås som beskyttet mot inntrengere utenfra. Men som Esposito har vært inne på, har biologisk immunitet også hatt en politisk og militærhistorisk betydning.

Jeg var helt ute av verden

Essay: Forfatteren Hanne Ramsdal forteller her hva det vil si å bli satt ut av spill – og komme tilbake igjen. En hjernerystelse fører blant annet til at hjernen ikke klarer å dempe inntrykk og følelser.

Når man i stillhet vil disiplinere forskningen

PRIO: Mange som reiser spørsmål om legitimiteten til USAs kriger, synes å bli presset ut fra forsknings- og mediainstitusjoner. Et eksempel er her Institutt for fredsforskning (PRIO), som har hatt forskere som historisk sett har vært kritiske til enhver angrepskrig – som neppe har tilhørt atomvåpnenes nære venner.

Er Spania en terrorstat?

SPANIA: Landet får skarp kritikk internasjonalt for politiets og sivilgardens utstrakte bruk av tortur som aldri straffeforfølges. Regimeopprørere fengsles for bagateller. Europeiske anklager og innvendinger ignoreres.

Er det noen grunn til å juble over koronavaksinen?

COVID-19: Fra offentlig hold ytres det ingen reell skepsis til koronavaksinen – man anbefaler vaksinering, og folket er positive til vaksinen. Men er omfavnelsen av vaksinen basert på en informert beslutning eller et blindt håp om en normal hverdag?

De militære sjefene ville utslette Sovjet og Kina, men Kennedy sto i veien

Militært: Vi tar for oss amerikansk strategisk militærtenkning (SAC) fra 1950 til i dag. Kommer den økonomiske krigen å bli supplert ved en biologisk krig?

Hjemlengsel

Bjørneboe: Jens Bjørneboes eldste datter reflekterer i dette essayet over en mindre kjent psykologisk side ved sin far.

Arrestert og satt på glattcelle for Y-blokka

Y-BLOKKA: Fem demonstranter ble ført vekk i går, blant dem Ellen de Vibe, tidligere direktør i Oslos plan- og bygningsetat. Samtidig havnet Y-interiøret i containere.

En tilgitt, lutret og salvet korgutt

Tangen: Finansnæringen tar kontroll over norsk offentlighet.

Michael Moores nye film: Kritisk til alternativ energi

MiljøFor mange er grønne energiløsninger bare en ny måte å tjene penger på, hevder regissør Jeff Gibbs.

Pandemien vil skape en ny verdensorden

Mike Davis: Ifølge aktivisten og historikeren Mike Davis ligger det i ville reservoarer, som blant flaggermus, opptil 400 typer koronavirus som bare venter på å smitte over til andre dyr og mennesker.

Sjamanen og den norske ingeniøren

SAMHOLD: Forventningen om et paradis fritt for moderne framskritt ble til fortellingen om det motsatte, men mest av alt handler Newtopia om to svært ulike menn som støtter og hjelper hverandre når livet er som mest brutalt.

Hudløs eksponering

Anoreksi: Ublu bruker Lene Marie Fossen sitt eget forpinte legeme som lerret for sorg, smerte og lengsel i sine serier av selvportretter – aktuelle både i dokumentarfilmen Selvportrett og i utstillingen Gatekeeper.