Swatted Regissør Ismael Joffroy Chandoutis

Det virtuelle rommet er blitt en like reell del av dagliglivet til millioner av mennesker som de rent fysiske omgivelsene


HVERDAGSLIV: To kortdokumentarer løfter fram to ulike erfaringer fra det moderne menneskets hverdagsliv – den ene er virtuell, den andre er litt for virkelig.

Young er fast filmkritiker for Modern Times Review.
Email: neilyounggb@gmail.com
Publisert: 2019-08-31
Swatted / Black Bus Stop
Regisør: Ismael Joffroy Chandoutis Kevin Jerome Everson
(Frankrike / USA)

I den banebrytende sci-fi-romanen Nevromantiker (1984, oversatt til norsk av Torgrim Eggen i 1999) skrev William Gibson om cyberspace og definerte det som «en kollektiv hallusinasjon, daglig erfart av flere millioner dataoperatører over hele verden og av barn som blir undervist i matematiske konsepter […]. En grafisk framstilling av all data hentet fra hver eneste datamaskin i menneskets system. En ikke tenkbar kompleksitet. Lysstrimer stråler inn i det ikke-romlige menneskesinnet, i klynger, og i datakonstellasjonene. Før de brenner ut, lik byens lys.»

Nevromantiker kom ut i en tid da ordet «cyberspace» var ukjent, selv for majoriteten av Gibsons lesere. Men når vi spoler framover til 2019, finner vi en troverdig ramme for den abstrakte fiksjonsromanen fra tidlig 80-tall. Som den berømte formuleringen fra forfatteren forteller oss: Det er stedet hvor bankene tar vare på pengene dine, e-poster utveksles, sosiale media-plattformer brer om seg – det virtuelle rommet er blitt en like reell del av dagliglivet til millioner av mennesker som de rent fysiske omgivelsene.

De utallige liminale sonene der cyberspace og virkelighet krysser hverandre, har fått noen bisarre, og til og med farlige, utfall. Ismael Joffroy Chandoutis har – med stor kreativitet – forsket på en av disse bekymringsfulle sonene. Resultatet er den 21 minutter lange kunstneriske dokumentaren Swatted. Filmen hadde premiere under International Documentary Festival of Amsterdam (IDFA) i november i fjor, og har siden vunnet mye anerkjennelse for sine særegne kvaliteter på en rekke festivaler verden over.

Det som får Swatted til virkelig å skille seg ut,er Chandoutis evne til
komposisjon.

Swatted består ikke av opptak filmet med kamera på den tradisjonelle måten: Den er en kollasj av found-footage hentet fra internetts mange strømmesider (hvor flere gamere tar del i og kommenterer det felles spillet), kombinert med drømmeaktige «Machinima»-animasjoner laget av bearbeidet programvare til det populære dataspillet Grand Theft Auto V (GTA) fra 2013. Sistnevnte maner fram skjøre kvasibyer befolket …


Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?
Abonnement kr 195/kvartal