Det nytter å protestere!

Unge vokser opp under et voldsomt press for fysisk vellykkethet.
Det Nye opplyser nå om hvilke bilder som er retusjerte. Det bør andre også gjøre.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Merking. Fra og med denne ukens utgave av Det Nye vil retusjerte bilder bli merket som det de er, nemlig retusjerte. Det Nye er et av Norges største moteblader og leses av mange ungdommer. At de nå tar sitt ansvar på alvor fortjener applaus. Vi oppfordrer flere til å gjøre som Det Nye, nemlig å lytte til ungdommen.

Gjennom nettverket Ungdom Mot Retusjert Reklame har vi siden 2010 kjempet for merking av retusjert reklame på lik linje med merking av tobakk og andre skadelige artikler. Det hender jevnlig at voksne mennesker spør oss, litt forbauset, om hvorfor vi kjemper for en liten merkelapp på retusjerte bilder. Det er jo tross alt krig og elendighet i verden. Og er det ikke bare bra at vi i et land med en befolkning som stadig går opp i vekt, kan bli motivert av et tynt og trent ideal?

Ekstreme forventninger. I dagens samfunn blir ungdom utsatt for et enormt press uansett hvor de går. Hver dag blir vi møtt med et budskap om at det kun finnes én måte å være vakker på. Ungdom blir fortalt at vi ikke på langt nær ser bra nok ut som vi gjør. Våre naturlige skavanker blir fremstilt som en slags produksjonsfeil som straks må rettes opp. Modeller som er likere enn tvillinger og i tillegg retusjert til det ugjenkjennelige fremmer et skjønnhetsideal som er milevis fra det som er oppnåelig for de fleste av oss.

I takt med moderniseringen av samfunnet har også kravene til enkeltmennesket blitt høyere. Alle skal bli raskere, sterkere og bedre. Øyevippene kan bli lengre ved hjelp av ny teknologi. Leggene enda tettere barbert, og proteinpulveret mer effektivt. Den sunne maten kan fortsatt bli sunnere. Sexlivet kan maksimeres. Og om du ikke stadig blir flinkere, lykkeligere og vakrere, så er det din egen feil.

Vi som er ungdommer i dag er den første generasjonen til å vokse opp med disse idealene og kravene. Jeg påstår på ingen måte at presset på enkeltmennesket var fraværende før. Samtidig er det nesten ikke mulig å sammenligne med nåtida når vi tenker på alle arenaene hvor ungdom møter idealene i dag. Det er på reklameplakater (som dukker opp med stadig høyere tetthet), på TV og ikke minst på internett og sosiale medier.

Dårligere psykisk helse. Kravet om å være vellykket på alle områder får konsekvenser. Dagens ungdom er mer pliktoppfyllende, mindre rebelske. Røyker og drikker mindre, bruker mer tid foran speilet og på treningssentrene.

Det snakkes ofte om hvor viktig det er å bryte tabuer knyttet til psykisk helse. Særlig politikere snakker stadig om at vi må bryte tabuer, og få på plass flere tiltak. 15 prosent av norske studenter sliter med dårlig psykisk helse. Ekspertene mener at følelsen av ikke å strekke til eller være god nok er en av grunnene til den stadige økningen i dårlig psykisk helse blant ungdom. Likevel snakker få politikere om hvordan vi kan senke forventingene til de som vokser opp i dag.
De som ikke forstår viktigheten av at retusjerte bilder blir merket, har ikke opplevd den daglige torturen mange ungdommer utsetter seg selv for foran speilet og på sosiale medier. De er der ikke når unge gutter og jenter kaster en brutal dom over seg selv som stygg og ubrukelig.

Det Nye går rett vei. Det Nye har lyttet til hva ungdom vil ha, og viser at det nytter å si i fra. Reklame- og motebransjen behøver at vi kjøper produktene deres for at de skal tjene penger. Når målgruppen av forbrukere viser misnøye med hvordan produktene markedsføres, er det et budskap som bør lyttes til. Det Nye har valgt å være på lag med sine lesere. Etter hvert vil ikke resten av bransjen ha noe annet valg enn å følge etter.

---
DEL