Det kunstige livets rett


Forfatter Alex Garland regidebuterer med et fascinerende sci-fi-kammerspill om kunstig intelligens og ekte følelser.

Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: alekshuser@gmail.com
Publisert: 7. april 2015
Ex Machina
Regissør: Alex Garland
()

Lite kan som kjent være mer. Ikke minst er det gledelig å se gode science-fiction-filmer laget med relativt enkle midler, som Duncan Jones’ Moon (2009) og Gareth Edwards’ Monsters (2010), da de minner oss om at sjangeren er mer avhengig av solide grunnideer enn av avanserte spesialeffekter. Når den britiske forfatteren Alex Garland nå debuter som filmregissør, er det også med en slik film.

Ex Machina introduserer oss for den unge programmereren Caleb (Domhnall Gleeson) idet han blir plukket ut til å tilbringe en uke med datakonsernets leder, den berømte teknologiutvikleren Nathan (Oscar Isaac fra Inside Llewin Davis). Caleb fraktes …

Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn under om du har abonnement.

Innlogging

Abonnement kr 195 kvartal