FRI VILJE: På mesterlig vis stiller miniserien Devs store spørsmål om et deterministisk verdensbilde versus fri vilje, og moderne «tech»-selskapers nærmest ubegrensede makt.

Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: alekshuser@gmail.com
Publisert: 2020-04-24

Science fiction er en filmsjanger som gjerne krever store budsjetter, men vel så viktig for et vellykket resultat er de store tankene disse fortellingene kan romme. På sitt aller beste er dette dessuten en sjanger som benytter seg av filmmediets fulle estetiske potensial, slik Stanley Kubrick gjorde med 2001: en romodyssé (1968). En film som kombinerte filosofiske tankeeksperimenter og banebrytende effektmakeri i en enestående filmatisk opplevelse.

Science fiction-sjangeren har også lenge gjort seg gjeldende innen tv-serieformatet, med serier som Star Trek, Doctor Who og V. Etter hvert som seriene har fått budsjetter som ikke står tilbake for kinofilmenes, samtidig som vitenskap og teknologi realiserer stadig mer av det sjangeren pleide å fabulere om, er det ikke overraskende at «sci fi» appellerer til de mange som storkonsumerer audiovisuelle fortellinger hjemme i stua.

Et av de nyeste tilskuddene i så måte er miniserien Devs, signert den britiske forfatteren og regissøren Alex Garland (f. 1970), som er en ren maktdemonstrasjon av dette formatets formmessige og dramaturgiske muligheter.

DEVS serie HBO kunstig intelligens
DEVS

Begavet historieforteller

Helt fra han romandebuterte med The Beach i 1996, har Garland markert seg som en usedvanlig begavet historieforteller med en imponerende evne til å kombinere fascinerende konsepter, interessante karakterer og medrivende dramaturgi. Etter at debutromanen ble filmatisert av Danny Boyle, skrev Garland selv manuset til to filmer av samme regissør. 28 dager senere fra 2002 var en forfriskende revitalisering av zombie-undersjangeren innen skrekkfilm, som med sin vektlegging av virusspredning har en viss aktualitet ved gjensyn i disse dager. Med Sunshine (2007) tok Garland skrittet fullt ut over i science-fiction-sjangeren, som har preget hans filmografi etter at han senere også begynte å regissere.

Kunstig intelligens

Rykter skal ha det til at manusforfatter Garland i praksis var vel så mye …

Abonnement kr 195/kvartal

Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?